Antallet af biler, der kører på fossile brændstoffer, er nedadgående.
Samtidig eksploderer antallet af elbiler på de danske veje, og i Sparekassen Kronjylland er mere end halvdelen af kundernes billån nu et elbillån.
En ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Gjensidige og Sparekassen Kronjylland, viser dog, at de helt unge bilister forventer at gå efter benzin- og dieselbiler næste gang, de skal købe bil.
I undersøgelsen svarer kun 29 procent af de unge mellem 18 og 29 år, at de forventer, at deres næste bil skal være en elbil.
Til sammenligning svarer cirka 60 procent i alle undersøgelsens ældre aldersgrupper, at de forventer at købe elbil næste gang.
De unge svarer i stedet, at hhv. 30 procent og 12 procent af dem forventer, at den næste bil skal være benzin eller diesel.
Sådan skriver Gjensidige i en pressemeddelelse.
”Svaret er lidt overraskende, da de unge er kendt for at have fokus på miljøbevidste valg, men svaret må hænge sammen med, at man som ung typisk ikke har råd til en nyere bil. Derudover kender de unge måske ikke alle de økonomiske fordele ved elbilen,”, lyder det fra Jonas Dueholm Skov Petersen, der er forretningsudviklingschef for privatområdet i Sparekassen Kronjylland.
”Først og fremmest er en elbil pr. definition en nyere bil. En nyere bil koster – uanset om den kører på el eller ej - mere end en bil, der fx er 7 år gammel. Når man er mellem 18 og 29 år og skal ud at købe bil, kan det derfor umiddelbart være nemmere at få råd til en ældre benzin- eller dieselbil end en nyere elbil”, forklarer Jonas Dueholm Skov Petersen.
Han advarer dog mod kun at se på prisskiltet i bilens forrude og påpeger, at en elbil typisk er billigere end en almindelig bil i periodisk afgift (grøn ejerafgift eller CO2-ejerafgift), brændstof og løbende vedligehold og service.
”Det er vigtigt at se på den samlede biløkonomi, når man træffer sit valg af bil. Og så gælder det naturligvis om, at man ikke skal sætte sig dyrere, end man har råd til”, opfordrer han.
For at gøre det nemmere for flere at få råd til en elbil, har flere banker særlige elbillån med en rente, der er lavere end ved almindelige elbillån:
”Mange banker vil på den måde gerne gøre det muligt for endnu flere at få adgang til at købe elbil og tage et CO2-besparende valg. Den låne-fordel hos bankerne kender de unge måske ikke så godt, men vi kan se, at det er en lånemulighed, bilejerne generelt har taget til sig. Når vi kigger på vores samlede antal af billån, havde vi i eftersommeren ’24 stadig markant flere almindelige billån end elbillån i Sparekassen Kronjylland. Det er vendt i år, så vi nu har flere elbillån ”, lyder det fra forretningsudviklingschefen.
Han tilføjer, at elbiler tidligere har haft ry for at være enormt dyre, men at de er faldet meget i pris de seneste par år.
Flere hestekræfter at forsikre
Med valget af elbil følger typisk en masse af de goder, der følger med en nyere bil: Automatgear, lane assist og adaptiv fartpilot.
Derudover kan den være udstyret med bakkamera og flere andre kameraer, der kan være en hjælp ved parkering, og når der skal bakkes.
”Det er alt sammen noget, der gør det lettere og mere sikkert at køre bil, og som derfor kan minimere risikoen for ulykker – ikke mindst, når man er forholdsvis ny i rollen som bilist”, fortæller Lene Rasmussen, der er skadeschef i Gjensidige.
Til gengæld er mange elbiler udstyret med flere hestekræfter end traditionelle benzin- og dieselbiler – og for at have en høj accelerationsevne.
”På den ene side kan de mange kræfter give en mere dynamisk køreoplevelse, men de sætter også større krav til, at bilisten er bevidst om sin måde at håndtere bilens kræfter og fysiske størrelse på. Det føler de unge sig måske ikke erfarne nok til”, forklarer skadesdirektøren og minder om, at det generelt er dyrere at forsikre mange end få hestekræfter.
Det kan også spille ind på de unges valg af bil.