Mange bilister frygter at få en fartbøde, men samtidig florerer en udbredt opfattelse af, at bilernes speedometre ofte viser en højere fart end den, bilen reelt kører.
En undersøgelse fra Norge afslører, at der kan være noget om snakken – dog med betydelige variationer mellem forskellige bilmodeller.
En undersøgelse foretaget af den norske bilorganisation NAF viser ifølge Dagbladet, at flere almindelige biler har en betydelig afvigelse mellem den målte fart og den faktiske hastighed.
Bilorganisationen testede en række populære bilmodeler - Hyundai Ioniq, BMW i3, VW Tiguan og Skoda Kodiaq - ved forskellige hastigheder.
Faktiske målinger ved 80 km/t på speedometeret:
Hyundai Ioniq: 75 km/t
BMW i3: 76 km/t
VW Tiguan: 77 km/t
Skoda Kodiaq: 77 km/t
Ifølge EU-reglerne er bilproducenter forpligtet til at sikre, at speedometre aldrig viser for lav hastighed. Dog tillades en vis afvigelse, som ved en reel hastighed på 90 km/t kan betyde, at speedometeret må vise helt op til 103 km/t. Ved lavere hastigheder er afvigelsen tilsvarende mindre.
Tilladte fejlvisninger ifølge EU-regler:
40 km/t: Op til 48 km/t
50 km/t: Op til 59 km/t
70 km/t: Op til 81 km/t
90 km/t: Op til 103 km/t
110 km/t: Op til 125 km/t
NAF anbefaler bilister, der vil kende deres bils præcise hastighed, at benytte GPS-målinger. Det kræver dog, at GPS’en er pålidelig, hvilket ikke altid er tilfældet.