EU har vedtaget en ny bilstandard kaldet Euro 7, men den er ikke så streng, som nogle havde håbet.
Euro 7 handler om at mindske forurening fra biler og gøre dem sikrere, men den nyligt godkendte version er mindre aggressiv end forventet.
Med andre ord betyder det, at bilfabrikkerne fra 2030 skal følge nogle regler for at gøre nye biler mindre forurenende, men at de regler ikke er så strenge, som flere havde frygtet og andre havde håbet på.
Det skriver mediet pplware.
Fra 2030 skal alle nye biler i EU leve op til diverse Euro 7-krav. Det gælder både for små personbiler og store køretøjer som lastbiler og busser.
Målet er at gøre luften renere ved at skære ned på skadelige gasser fra bilerne og samtidig gøre bilerne sikrere at køre i. En interessant ting ved Euro 7 er, at hver ny bil skal have et 'miljøpas'.
Det er et kort, der viser, hvor meget bilen forurener, hvor meget benzin eller diesel den bruger, og hvor langt den kan køre på strøm, hvis det er en elbil.
Formålet er, at det skal gøres lettere for folk at se, hvor 'grøn' en bil er, før de køber den.
Selvom det lyder godt med renere og sikrere biler, mener flere, at EU kunne have gjort standarden strengere for at bekæmpe forurening.
Euro 7 træder i kraft i juli 2030 for personbiler og lidt senere for de store køretøjer som busser og lastbiler.