Står til at få kæmpe bøde, fordi de sælger for få elbiler

Af: Lucas Andreas

|

30/08/2024

Biler
Grzegorz Czapski / Shutterstock.com
Grzegorz Czapski / Shutterstock.com
Endnu en stramning på emissionskravene kan være på vej.

Lige nu læser andre også

Bilfabrikanterne bliver målt ned til mindste detalje, når det kommer til deres emissioner.

De seneste år har set en markant nedgang i emissionerne fra nye biler, drevet af skrappe EU-regler, som tvinger bilproducenterne til at reducere deres CO2-udledning.

EU har kontinuerligt strammet kravene, hvilket har presset bilindustrien til at udvikle og sælge flere lavemissionsbiler, særligt elbiler og plug-in hybrider.

Og nu reduceres den tilladte udledning igen.

Det skriver TV 2 Norge.

I 2020 blev der introduceret en ordning, hvor bilproducenter, der overskrider de tilladte gennemsnitlige emissioner, pålægges bøder.

Systemet tilskynder producenterne til at sælge flere biler med lav eller ingen emissioner for at undgå økonomiske straffe. Elbiler spiller en central rolle i denne strategi, da de kan sænke de samlede emissionsgennemsnit betydeligt.

Fra næste år reduceres den tilladte gennemsnitlige CO2-udledning per kilometer fra 116 til 93,6 gram. Ifølge branchekilder som Automotive News kan især Volkswagen og Ford få problemer med at overholde de nye grænser, da deres nuværende gennemsnitlige emissioner ligger på henholdsvis 123 og 125 gram/km.

Tidligere har Volkswagen betalt en betydelig bøde for en mindre overskridelse af kravene.

Elbiler udgør en løsning på denne udfordring, og derfor satser mange af Europas bilproducenter hårdt på at øge salget af elektriske modeller. Alligevel har markedet for elbiler oplevet en lille tilbagegang i første halvår af året, med en nedgang fra 13,8 til 13,3 procent af de samlede salg.

Tesla, som udelukkende sælger elbiler, står stærkt og har endda tjent penge på at sælge emissionskvoter til andre producenter.

Tesla og den kinesiske Geely Group, der ejer mærker som Volvo og Polestar, er blandt de producenter, der allerede ligger langt under de kommende emissionskrav og derfor forventes at klare de nye regler uden større problemer.

Til gengæld har flere europæiske bilproducenter, herunder Volkswagen og BMW, opfordret EU til at genoverveje de strenge krav, der træder i kraft fra 2025.

Anbefalet til dig