Stefan ombyggede sin dieselbil: Men ingen ville have hans supereffektive løsning

Af: Lucas Andreas

|

29/10/2024

Biler
Foto: Wikimedia Commons / Santeri Viinamäki
Foto: Wikimedia Commons / Santeri Viinamäki
Ifølge Stefan blev motoren med

Lige nu læser andre også

Målet om at sænke bilbranchens forurening er ikke nogen ny ting - faktisk blev de første skridt mod udledningsfrie biler taget allerede for mange år siden.

En af dem, der var tidligt på opgaven var svenske Stefan Olsson, der driver BSR Motoroptimizing.

Stefan Olsson og hans team byggede i begyndelsen af 2000'erne en potentielt revolutionerende motor, men på trods af sine lovende egenskaber er der ikke sket noget med den.

Motoren var ombygget til at kombinere dieselmotorens lave forbrug med ethanolens reducerede miljøpåvirkning.

Det skriver Carup.

Stefan fortæller, at idéen opstod i en tid, hvor dieselbiler dominerede markedet, men de problematiske udslip af nitrogenoxider gav ham motivationen til at omdanne en dieselmotor til at køre på ethanol. “Man får ethanols miljøfordele med diesels effektivitet,” forklarer han.

Motoren blev præsenteret på Malmø Bilmessen i 2006 i en ombygget Saab 9-3, hvor den fungerede upåklageligt. Dog var reaktionen fra industrien nærmest ikke-eksisterende.

En af de største tekniske udfordringer under udviklingen var at tilpasse kompressionen, da ethanol og diesel kræver forskellige tændingsforhold. Teamet måtte bygge helt nye stempler, men da disse først var implementeret kørte motoren problemfrit.

Forbruget under de første tests viste sig imponerende, næsten på linje med en almindelig dieselmotor. “Vi nåede 0,7 liter pr. mil uden finpudsning, og jeg tror, vi kunne reducere det yderligere,” siger Olsson.

Alligevel er der ikke investeret i teknologien - noget, der stadig den dag i dag frustrerer Stefan.

Han ser et marked, der stadig fokuserer på fossile brændstoffer frem for grønne løsninger.

“Man tænker, der skal være penge til miljøinitiativer, men når det kommer til stykket, er det ikke tilfældet,” bemærker han. Dieselbilernes fremtid virker tvivlsom, medmindre de konverteres til et renere brændstof, som ethanol kunne være.

Mens ethanol tankstationer lukkes og fjernes, sidder motoren stadig ubrugt på hylderne hos BSR i den svenske by Växjö.

For Stefan Olsson er det en skuffelse, at så meget tid og energi er investeret i en teknologi, som bilindustrien har valgt at ignorere, på trods af dens klare fordele inden for både forbrug og udslip.

Anbefalet til dig