Det er ikke nogen hemmelighed, at mange elbiler har svært ved at leve op til producenternes løfter om batteriet, når vinteren banker på døren.
Rækkevidden beregnes efter den såkaldte WLTP-norm, som er en standardiseret test udført i en testbænk og på veje ved 23 grader.
WLTP-testen er imidlertid designet til at teste fossilbiler og egner sig ikke særligt godt til at teste elbiler.
Så hvad sker der egentlig, hvis man parkerer en elbil 12 timer i ekstrem kulde? Det har omverdenen nu fået svar på.
YouTuberen bag kanalen 'Frozen Tesla' ønskede at finde ud af, hvor længe en Tesla Model 3 Long Range fra 2024 kan holde dens passagerer varme, hvis den en dag skulle ske at sidde fast i en snedrive.
Testen blev udført i Canada, hvor det var næsten -30 grader.
YouTuberen ville forsøge at holde kabinens temperatur over 20 grader, hvorfor der blev skruet op for diverse funktioner, herunder sædevarme og ratvarme.
Resultatet overraskede
Da testen blev sat i gang, havde bilen 66 procent strøm tilbage.
Efter den første times tid var der kun brugt tre procent, og efter tre timer havde bilen stadig 56 procent tilbage.
Her valgte YouTuberen at forlade bilen for at se, hvordan den ville klare sig over natten.
Om morgenen - 12 timer efter testens begyndelse - var batteriniveauet faldet til 29 procent. Indeni var bilen stadig varm, og den havde tilmed kun brugt en trejdedel af batteriets fulde kapacitet.
Tilfredsstillende
Efterfølgende udtrykte YouTuberen stor tilfredshed med forsøget.
Bilen havde kun brugt 37 procent strøm på at holde kabinen varm i 12 timer under ekstremt kolde forhold, hvilket på siges at være godkendt.
Resultatet peger på, at moderne elbiler kan være en stabil varmeforsyning, hvis man skulle ske at blive fanget i en snedrive.