Tesla oplever en markant tilbagegang i salget på det norske marked, hvor mærket tidligere har haft stor succes. Nye tal viser, at indregistreringen af Tesla Model Y i februar 2025 er faldet med 70 procent sammenlignet med samme periode sidste år. Det skriver Boosted.
Tesla topper norsk hadeliste
Ifølge Thor Øivind Jenssen, lektor ved Universitetet i Bergen, skyldes tilbagegangen blandt andet et svækket omdømme. "Tesla står øverst på hadelisten hos NAF og Forbrugerrådet," siger han til TV2.no.
Det negative syn på Tesla bunder blandt andet i utilfredshed med kundeservice og fejl på bilerne. Ifølge Jenssen har Tesla haft problemer med at håndtere kundeklager effektivt, og bilister oplever arrogance og langsommelig service, når de henvender sig med problemer.
Flere faktorer bag Teslas fald
Ud over imageproblemer mener investeringsdirektør i Nordea, Robert Næss, at Teslas dalende popularitet skyldes øget konkurrence og ændrede markedsforhold. "Jeg tror, det er en kombination af, at nogle mennesker har et negativt indtryk af Musk, og at en Tesla ikke længere er et markant bedre køb end andre elbiler," forklarer han.
Samtidig kan faldet i salget også hænge sammen med ventetiden på en opdateret model. Tesla har netop præsenteret en faceliftet udgave af Model Y, som først bliver leveret senere på året. Det kan få potentielle købere til at udskyde beslutningen, mens de venter på den nyeste version.
Fald i hele Skandinavien
Teslas udfordringer begrænser sig ikke til Norge. I Sverige er indregistreringen af Teslaer også faldet med 44 procent i februar, og tendensen ser ud til at brede sig i hele Europa. Tallene for Danmark er endnu ikke offentliggjort, men hvis udviklingen fortsætter, kan Tesla stå over for et udfordrende år i Skandinavien.