Tiden er inde: Nu skal kinesiske elbiler produceres i Europa

Af: Lucas Andreas

|

05/12/2024

Biler
Foto: Wikimedia Commons
Foto: Wikimedia Commons
De skal produceres på Nissans gamle fabrik.

Lige nu læser andre også

Kinesiske elbiler er ikke længere et særsyn på de danske veje, men er snarere et billede af ny standard i bilindustrien.

Og det ligner, at de er kommet for at blive.

For selvom, at stigende tolder og afgifter påduttes elbilerne, er der nu flere elbiler på vej til de europæiske veje - elbiler, der skal produceres i Europa.

Det skriver Autoblog.

Med planer om at introducere mærker som Jaecoo, Omoda og Exlantix, vil Chery Automobiles satse stort på at erobre europæiske bilkøberes opmærksomhed.

Produktionen foregår i den tidligere Nissan-fabrik i Barcelona, som nu er på kinesiske hænder.

Det første mærke, Ebro, markerer en milepæl som det første køretøj, der er samlet på europæisk jord.

Dog er det kun en begyndelse; den fuldt elektriske crossover Omoda E5 bliver næste model, der vil blive produceret direkte fra bunden i Europa. Med en rækkevidde på 430 kilometer forventes bilen at kunne konkurrere på pris og teknologi takket være de besparelser, som undgåelsen af importafgifter medfører.

Den tidligere Nissan-fabrik har en lang historie, hvor legendariske modeller som Patrol og Terrano blev produceret. Nu skrives der et nyt kapitel, og med Chery i førersædet er det tydeligt, at kinesiske bilproducenter har ambitioner om mere end blot eksport.

Lokalisering af produktionen kan blive en afgørende strategi i kampen om markedsandele i Europa.

Prisen på Omoda E5 er endnu ikke offentliggjort, men forventningen er, at den vil være attraktiv for europæiske bilkøbere.

Anbefalet til dig