Kinesiske elbiler er ikke længere et særsyn på de danske veje, men er snarere et billede af ny standard i bilindustrien.
Og det ligner, at de er kommet for at blive.
For selvom, at stigende tolder og afgifter påduttes elbilerne, er der nu flere elbiler på vej til de europæiske veje - elbiler, der skal produceres i Europa.
Det skriver Autoblog.
Med planer om at introducere mærker som Jaecoo, Omoda og Exlantix, vil Chery Automobiles satse stort på at erobre europæiske bilkøberes opmærksomhed.
Produktionen foregår i den tidligere Nissan-fabrik i Barcelona, som nu er på kinesiske hænder.
Det første mærke, Ebro, markerer en milepæl som det første køretøj, der er samlet på europæisk jord.
Dog er det kun en begyndelse; den fuldt elektriske crossover Omoda E5 bliver næste model, der vil blive produceret direkte fra bunden i Europa. Med en rækkevidde på 430 kilometer forventes bilen at kunne konkurrere på pris og teknologi takket være de besparelser, som undgåelsen af importafgifter medfører.
Den tidligere Nissan-fabrik har en lang historie, hvor legendariske modeller som Patrol og Terrano blev produceret. Nu skrives der et nyt kapitel, og med Chery i førersædet er det tydeligt, at kinesiske bilproducenter har ambitioner om mere end blot eksport.
Lokalisering af produktionen kan blive en afgørende strategi i kampen om markedsandele i Europa.
Prisen på Omoda E5 er endnu ikke offentliggjort, men forventningen er, at den vil være attraktiv for europæiske bilkøbere.