Mange familier står over for en stadig mere presset privatøkonomi som direkte konsekvens af stigende afgifter og en galopperende inflation. De økonomiske udfordringer betyder, at hverdagens udgifter til basisbehov som bolig, mad og transport sluger en større del af husholdningsbudgettet. Og nu er der yderligere trist nyt fra EU.
Et nyt forslag fra EU-Kommissionen varsler en dyrere fremtid for ejere af biler, der kører på fossilt brændstof. Fra 2027 er det meningen, at det skal blive gradvist dyrere at køre i sådanne biler. Det sker som et led i en ambitiøs plan for at skærpe unionens klimamål frem mod 2040.
Dette skridt er en del af en bredere kvoteordning for CO2, som vil påvirke priserne på fossile brændstoffer direkte.
Det er en stramning, der lægges oven i de afgift stigninger, der allerede har været varslet og hvor den første trådte i kraft i 2024.
Det skriver Boosted Magazine
I Danmark har den foreslåede ordning allerede vakt opmærksomhed. Ifølge den danske regering vil forslaget indebære, at prisen på en liter benzin stiger med 1,09 kr. i 2030. Selvom dette på overfladen kan virke som en beskeden stigning, skal det ses i lyset af de allerede eksisterende og kommende afgiftsstigninger.
De samlede omkostninger for bilister ventes at blive betydeligt højere, hvilket kan få mærkbare konsekvenser for den enkelte bilist.
Foreningen FDM har udregnet, at ejere af benzinbiler i 2030 kan forvente en årlig merudgift på over 3.500 kr., mens dieselbilejere vil stå overfor en lidt mindre stigning på omkring 3.200 kr.
Vi har tidligere beskrevet den økonomiske konsekvens ved afgift stigningerne i år. Det kan du læse her
For at mildne slaget en smule har den danske regering foreslået en justering af afgifter for dieselbilejere. Planen indebærer en forhøjelse af afgiften på diesel med 50 øre per liter, som skal modsvares af en sænkning af den udligningsafgift, som dieselbilejere i forvejen betaler.