Efter utallige krav for emissioner, en fuldelektrisk salgslinje fra 2030 og diverse forbud og
Men hvor andre bilproducenter har valgt at sigte mod en 100% elektrisk flåde fra 2030, har verdens største bilproducent, Toyota, skabt overskrifter med sin skeptiske tilgang til den fuldelektriske fremtid.
Toyota har valgt en mere afbalanceret strategi, hvor virksomheden fastholder, at den globale andel af elbiler næppe vil overstige 30% inden 2030, og at resten af bilparken vil bestå af alternative drivmidler som biobrændstoffer og brint.
Det skriver Topgear.
Udmeldingen kommer på et tidspunkt, hvor Toyota ifølge Reuters overvejer at skifte det amerikanske marked fuldstændigt til hybridbiler. Det betyder, at rene benzinbiler fra både Toyota og deres luksusmærke Lexus snart kan være fortid i USA.
Toyota satser på, at en blanding af drivlinjer, snarere end en ensidig fokusering på elbiler, vil være vejen frem.
Toyotas skeptiske syn på en fuldelektrisk fremtid bekræftes af data fra flere markeder.
I Danmark er salget af elbiler vokset markant, men hybridbiler udgør stadig en betydelig andel af de solgte køretøjer. Ifølge tal fra FDM var elbilernes markedsandel omkring 50% i maj.
I Danmark er hybridbilerne dog slet ikke så populære, som Toyota med deres udmelding kunne have ønsket.
På trods af deres mere alsidige strategi planlægger Toyota stadig at øge produktionen af elbiler.
Populære modeller som Toyota RAV4 kan snart få en fuldelektrisk variant, og virksomheden forventer, at omkring 30% af deres salg vil være elbiler i 2030.
Toyota Camry, en af de mest populære sedans i USA, er allerede udelukkende tilgængelig som hybrid, og andre modeller som Land Cruiser og Sienna følger trop.
Toyota's tilgang afspejler en mere nuanceret holdning til fremtidens bilmarked, hvor flere drivlinjer sameksisterer, snarere end en total overgang til elektricitet, som mange mærker går mod.