De billigste lande til sommerferien er Rumænien, Bulgarien og Polen, hvor udgifterne til overnatning, restaurantbesøg og transport er under det halve af de danske priser.
Også danskernes foretrukne rejsemål Italien, Tyskland, Spanien og Kroatien er betydeligt billigere at opholde sig i end Danmark.
Det viser tal fra Danmarks statistik.
Skal du til udlandet, kommer udgifter til bilturen selvfølgelig oveni, men også her er der penge at spare. Christian Jensen fra Bridgestone har samlet sine bedste tips til en billig bilferie.
Hav styr på bil og oppakning
Forbered bilen på køreturen hjemmefra.
Sørg for den er godt serviceret, fjern skidt på bremseklodserne og udskift luftfilter, så du ikke skal bøvle med det på turen.
Kører du benzin eller diesel - så skift også olie.
Det er dyrt at køre med tungt læs, og ved elbiler reducerer en tung bil rækkevidden betydeligt. Sørg derfor for, at du kun pakker de nødvendige ting.
Korrekt dæktryk giver bedre kørselsøkonomi
Tjek også dæktrykket hjemmefra. Det er nemlig dyrt at køre med for lavt dæktryk, fortæller Christian Jensen:
"Ifølge Trafik- og Byggestyrelsen stiger forbruget af brændstof med 5-10 procent, hvis der mangler 20 procent luft i dækkene. Du finder det optimale dæktryk i bilens instruktionsbog, i dørstolpen eller på benzindækslet – og husk, at når bilen er tungt feriepakket, skal dæktrykket være lidt højere end ellers."
"Kører du elbil, kan det korrekte dæktryk og kvalitetsdæk med lav rullemodstand gøre en kæmpe forskel for din rækkevidde, op til 5-10 procent," understreger Christian Jensen.
Halvflade dæk har også stor betydning for sikkerheden, både for styreegenskaber, stabilitet og bremseevne.
Kør langsommere
Hvis du kører 110 km/t i stedet for 130 km/t, sparer du 20 procent brændstof- eller energiforbrug.
Hold øje med trafikken, så du kører med en konstant hastighed og undgår unødige opbremsninger og accelerationer. Det koster at speede op og ned hele tiden.
Brug tagboksen med omtanke
"Bilfabrikanterne bruger mange kræfter på at designe bilerne så strømlinede som muligt – og en tagboks er ikke en del af designet," lyder det fra Christian Jensen, der forklarer:
"En tagboks skaber vindmodstand, så motoren må arbejde hårdere. Beregninger fra Trafik- og Byggestyrelsen viser, at en tagboks kan øge forbruget af brændstof eller strøm med helt op til 15 procent."