Måske står der en tur til Sverige eller Norge for at komme ud på ski i juleferien på ønskesedlen?
SOS International, der hjælper danske bilister i udlandet via Rødt Kort-ordningen, har mange års erfaring med at hjælpe danskere, der får nedbrud på bilen i udlandet.
Nu deler de via en pressemeddelelse et par gode tips til at klare vinteren uden skader og bøder.
Vinterdæk
I år er det særligt vigtigt at være opmærksom på, at Sverige har indført skærpede krav til vinterdæk.
Fra og med 1. december i år skal vinterdæk være mærket med symbolet alpetop/snefnug (også kaldet snefnugmærket, red.) for at leve op til lovkravet.
Det er obligatorisk at køre med vinterdæk i Sverige i perioden 1. december til 31. marts, når vejret er vinterligt.
Du finder en liste over andre landes krav til dæk og udstyr hos FDM.
Batterier løber tør for strøm i kulden
Selvom formålet med en tur til Norge eller Sverige er at finde mere vinterligt vejr, kan kuldens konsekvenser alligevel komme bag på danske bilister.
Når danskere får brug for vejhjælp i vores nordiske broderlande, er det som oftest starthjælp, der er behov for.
"Det er velkendt, at batterier hurtigere løber tør for strøm i kulde. Det skal man være opmærksom på, når man kører afsted om vinteren. Især hvis man planlægger en længere køretur til udlandet," siger Anette Bjørn Juncher, der er vagtcentralchef for Rødt Kort-ordningen.
Et godt råd er at sørge for at bilen bliver kørt i en halv times tid om dagen, og at den står parkeret i opvarmet garage. Opvarmet parkering forebygger også en frossen bil.
Går det alligevel galt, gør SOS International opmærksom på, at det i de nordiske lande er svært at leje erstatningsbiler, som skal over grænsen.
Det kan betyde, at en eventuel hjemtransport bliver helt eller delvist med anden transport end en lejebil.
Gode råd før afgang:
Går turen til Sverige – sørg for vinterdæk med snefnugmærke
Undersøg øvrige lokale lovkrav til sikkerhedsudstyr (snekæder, trafikveste mm.)
Afprøv snekæder hjemmefra, så du ved, hvordan de monteres
Tjek dækmønsteret – det bør være 3-4 millimeter
Gode råd på destinationen:
Parkér i opvarmet garage – så undgår du en frossen bil, der ikke kan starte
Hvis bilen ikke står inde, anbefales det at køre daglige ture på 30 minutter
Kører du i dieselbil: Tank diesel lokalt. I udlandet er der ofte tilsat additiver, som forhindrer brændstoffet i at fryse
Gode råd særligt for elbiler:
Indret ruten efter lade-stationer (tjek diverse apps og hjemmesider med oversigt over lade-stationernes placering)
Vær forberedt på, at strømforbruget kan være større end normalt på grund af opvarmning, køkørsel og lave temperaturer
Bør medbringes på lange køreture i vinterkulde:
Varmt tøj og tæpper
Skovl
Mad og drikke