Det er nu et år siden, at Kim Jensen lykkedes med at færdigproducere sin længe ventede drøm, nemlig den håndholdte isterningemaskine. Siden isterningemaskinen, også kaldet Icebreaker Urban blev lanceret på markedet efter flere års hårdt arbejde, har Kim knoklet for at få den ud på markedet, som det sås i TV-programmet i aftes.
Idéen blev til virkelighed, som led i ambitionen om at gøre isterninger nemmere tilgængelige. Allerede i 2001 startede planerne, da idémanden bag, Kim Jensen boede i Austin Texas og der oplevede, hvordan isterninger var en langt mere integreret del af hverdagen. Det satte refleksioner i gang om, hvordan isterninger kunne blive en hverdagsluksus, der er nem at tilgå – uden besværlige isterningeposer eller dyre løsninger som for eksempel et amerikanerkøleskab. Målet blev at revolutionere måden, hvorpå isterninger bliver lavet.
Vejen til at få succes med Icebreaker har været hård, og Kim har måttet ofre meget for at nå sin drøm. Han slog op med sin kæreste og gav til at starte med sig selv en deadline der hed et år, før Icebreaker skulle være på markedet, men det var ikke lige til at få vand til at fryse i en lukket boks.
”Det har været en stor udfordring at få vand til at fryse inde i en mekanisk konstruktion af plastik, og at frigive isen ved bare at dreje på et låg. Opgaven var derfor at forsimple et komplekst produkt, så det er nemt og overskueligt at forstå og bruge. Vi har været meget omhyggelige med at konstruere Icebreaker Urban, så vi skaber den helt rette oplevelse ved at lave og servere isterninger og dermed bringer ekstra luksus ind i hverdagen” forklarer Kim Jensen.
Har mødt stor skepsis
Vejen har ikke været nem, og der har været mange udfordringer undervejs. Kim er blevet mødt med skepsis overfor projektet, som kun få troede var muligt. Teknologien er kompliceret, og gentagne produktionsudfordringer har forsinket processen.
”At vi er de første til at lancere en håndholdt isterningemaskine er ikke uden grund. Der er mange udfordringer med at smide et komplekst produkt i minusgrader. Det er 18 mekaniske dele, der skal passe ligesom tandhjulene i et ur. Det tog tre forskellige designs og utallige ?produktionsforsøg at nå dertil, hvor vi er i dag. Mange, jeg har mødt undervejs, har sagt til mig, at det ikke kunne lade sig gøre. Sammen med mit team har jeg bevist, at det kunne det”.
Det er sket siden optagelserne:
"Nu har vi nået land nummer 70. Det har taget tre år at udvikle den avancerede teknologi og produktet, som i dag udgør Icebreaker, der er et patentbeskyttet varemærke og teknologi. Icebreaker Urban er det første produkt i serien, som i dag sælges i 70 lande, så ambitionerne er store, og rejsen er først lige begyndt," siger Kim Jensen.
Projektet blev første år finansieret via crowdfunding-platformen Kickstarter, hvor Kim hentede 700.000 kroner inden produktet gik i produktion. Siden fik han også økonomisk opbakning af både Borean Invest og Vækstfonden.
Til forskel for software-iværksættere kræver det en stor mængde kapital for at sætte et produktions- og logistik apparat i gang. Det har kostet Kim og Icebreaker Nordic omkring 10 millioner indtil nu, hvor de så endelig kan præsentere Iceberaker Urban i land nummer 70. Siden TV2 programmet har han solgt 20.000 produkter og han er i forhandling med en stor EU-distributør, som forhåbentlig bliver signet indenfor de næste par uger.
Op til jul har der været så stor interesse for isterningeopfindelsen, at to af farverne faktisk er udsolgt, men teamet har travlt med at hente ekstra produkter hjem, som ser ud til at komme på hylderne, inden julehandlen for alvor går i gang.
Hvis ikke du fik set '365 dage til succes' i aftes, kan du stadig se programmet på TV2 Play her.