For hvilke konsekvenser har det egentlig for os og for en branche som f. eks. rejsebranchen, at den teknologiske udvikling går hurtigere, end man begriber, og at det kan være umådeligt svært at få sig et transparent overblik over blockchains, chatbots og internet of things (loT)? Dette undersøger erhvervsrejsevirksomheden BCD Travel, som bl.a. holder til i Aarhus, i seks nye informationsrapporter.
Uden vi lægger mærke til det, får teknologien større og større indflydelse på det moderne samfund. Ofte har vi dog en tendens til at glemme, hvilke konsekvenser det egentlig kan have på vores måde at gøre tingene på. Netop på grund af denne manglende indsigt har BCD Travel valgt at undersøge, hvilke konsekvenser den teknologiske udvikling egentlig har i rejsebranchen. Den første rapport i serien omhandler indkøb og vil bl.a. beskrive, hvordan blockchains kan åbne døren for bedre kontrakter samt sikre indløsning og udveksling af bonuspoint på tværs af hotelprogrammer.
Med udgivelsen af de seks rapporter håber BCD Travel at hjælpe virksomheder med at udnytte de nye teknologier, der forventes at ændre rejsebranchen fundamentalt. Den nye Director Client Management for BCD Travel, Thomas Friis Rasmussen, mener, at de nye rapporter vil give virksomheder værdifuld viden:
”Der sker en enorm udvikling i erhvervsrejsemarkedet i disse år, og en række nye teknologiske muligheder kan potentielt set vende op og ned på den traditionelle tilgang”. Han fortsætter:
”Ingen har svar på alt endnu, men baseret på vores viden fra bl.a. det danske marked, kan BCD Travel med disse nye rapporter komme med vores anbefaling til konkrete tiltag, der kan hjælpe til at virksomheder, i samarbejde med os, får fuldt udbytte af den nye teknologi og en tidssvarende tilgang til erhvervsrejser”.
Seksdels-serie om Emerging Technology og Travel Management
Rapporten om indkøb er den første i en seksdels-serie om Emerging Technology og Travel Management, hvor man undersøger, hvordan blockchains, internet of things (loT), virtual reality (VR), maskinindlæring, chatbots og kunstig intelligens vil påvirke seks centrale områder inden for corporate travel management, som er:
- Indkøb
- Politikker
- Kommunikation
- Duty of care
- Betaling og udgifter
- Performance management
Det forventes, at de resterende rapporter vil blive udgivet i løbet af de næste 12 måneder.