Sådan får du drømmejobbet

14/5/20 09:13

Kasper

Vi går nok alle sammen og drømmer om at finde et job, som vi brænder for.

Sponsoreret indhold

Tanken om at glæde sig til at komme på arbejde og føle, at man bliver udfordret og gør en forskel er tiltrækkende, men det er desværre også svært for de fleste at finde et sådant job. Mange uddannelser leder ikke direkte til et job, og det betyder, at mange unge, nyuddannede er nødt til at tage, hvad de kan få frem for, hvad de gerne vil have. Så når drømmejobbet endelig bliver slået op, gælder det om at skille sig ud fra mængden. Men hvordan gør man det?

Målret din ansøgning

Det kan nogle gange føles som at skulle slippe gennem et nåleøje, hvis man gerne vil indkaldes til samtale på et jobopslag. Attraktive jobopslag får ofte rigtig mange henvendelser, og det kan derfor virke umuligt at skille sig ud fra mængden, men der er nogle gode metoder, du kan bruge, som giver dig bedre chancer.

Hvis det giver mening for virksomheden og jobopslaget, så overvej at ringe til den kontaktperson, der er angivet, inden du skriver og sender din jobansøgning. Gør dog kun dette, hvis du kan stille nogle gode, og relevante spørgsmål, der viser en stor interesse fra din side, og som du ikke kan finde svaret på i opslaget eller på virksomhedens hjemmeside. Sørg desuden for, at dit CV er overskueligt og pænt at se på, og at din ansøgning ikke er over en side lang. Strukturer desuden ansøgningen, så du sørger for at understrege, hvordan du matcher de kompetencer, der bliver efterspurgt.

Vis interesse i branchen

Din nye chef vil gerne have, at du har en naturlig motivation for dit arbejde, og det er derfor op til dig at bevise, at branchen og opgaverne ligger inde for dine interesser, og at det er noget, du har passion for. Det er derfor en god idé at sørge for at have noget baggrundsviden. Er der nye tendenser i branchen? Er der vigtige personer, der er gode at kende til? Metoder og strategier, man ofte benytter sig af?

Du viser motivation og interesse ved at spørge ind til emner på en måde, der viser, at du har en viden om dem. Det kan for eksempel være, at virksomheden, at det er en virksomhed, der har meget med økonomi og investeringer at gøre. Her er det godt, hvis du allerede har viden og erfaring om dette. Køb aktier eller læs mere om køb af aktier for at blive klogere på emnet, så du fremstår som interesseret, kompetent og motiveret.