Danske forbrugeres forkærlighed for udenlandske webshops fortsætter med at stige, hvilket skaber en markant ubalance i e-handlen. Ifølge den nyeste e-commerce-tracker fra Dansk Industri, nåede "E-handelsbalancen" i 2023 et underskud på 59,1 milliarder kroner. Dette tal repræsenterer en stigning på 2,6 procent sammenlignet med året før og illustrerer, at danske forbrugere shopper for betydeligt flere penge i udenlandske webshops end danske webshops eksporterer til udlandet. Det skriver Markedsføring.dk.
Jacob Kjeldsen, branchedirektør for DI Handel, understreger vigtigheden af denne udvikling: "Det betyder, at konkurrencen på hjemmemarkedet er blevet international. Danske webshops er i konkurrence med de største og bedste e-commerce verden over. Det gør det kun endnu vigtigere, at vi styrker vores konkurrenceevne."
Analysen afslører også en stigning i antallet af udenlandske webshops, der rangerer blandt de 10 mest populære hos danske forbrugere - fra tre i 2022 til fire i 2023. Blandt de fremtrædende navne er den kinesiske webshop Shein, som for første gang har positioneret sig som en af de top 10 foretrukne webshops i Danmark, og er nu nummer fem.
Den digitale tøjforhandler Zalando fra Sverige topper listen som den mest populære webshop blandt danskerne, med 6,1 procent af forbrugerne, der angiver at have foretaget deres seneste online køb der. På andenpladsen finder vi Matas med 2,4 procent, efterfulgt af H&M og Boozt.
Interessen for udenlandske webshops er særligt udtalt blandt unge forbrugere i alderen 18-30 år. I denne gruppe er kun Matas og Magasin at finde som danske virksomheder på top 10-listen, hvor Zalando indtager førstepladsen. Andre populære udenlandske webshops inkluderer H&M, Shein, Asos, Steam og Wolt.