Et nyt kødprodukt fra Salling Group har vakt debat blandt politikere og forbrugere. Produktet, der består af 50 procent hakket oksekød og 50 procent hakket kylling, markedsføres som et mere klimavenligt alternativ til ren oksefars. Men Danmarksdemokraternes fødevareordfører, Hans Kristian Skibby, stiller spørgsmålstegn ved, om det reelt gavner klimaet – eller blot er en unødvendig markedsføringsstrategi. Det skriver Avisen.
En blanding med flere spørgsmål end svar
Hans Kristian Skibby har i en video på Instagram sat spørgsmålstegn ved, hvorfor 'anti-kød-segmentet' forsøger at sælge et produkt, der udelukkende består af kød, mens det præsenteres som en bæredygtig løsning.
"Man kalder det en grøn løsning, men lad os nu være ærlige: Det er jo bare et forsøg på at få os væk fra kødgryderne," siger han i videoen.
Ifølge tænketanken Concito udleder blandingsproduktet 26 kilo CO2 per kilo, mens ren svinefars blot udleder 3,8 kilo CO2. Til sammenligning udleder ren hakket oksekød 45 kilo CO2 per kilo. Skibby argumenterer derfor for, at svinekød ville være et mere oplagt valg, hvis formålet virkelig var at mindske klimaaftrykket.
Frihed til at vælge eller skjult pres?
Skibby udtrykker bekymring over, at forbrugerne presses til at vælge bestemte produkter frem for selv at kunne blande kød efter behov.
"Min pointe er bare, at den her udvikling, der skal gøre folk afhængige af blandingsprodukter, er en seance, som kostpolitiet er inde over – og det håber jeg, at vi kan få lidt debat om i Danmark," siger han.
Alligevel erkender han, at forbrugerne stadig har frit valg på hylderne. "Man kan selv bestemme alt. Hvis du går ned i en butik, så kan du købe lige nøjagtigt, hvad du vil, og det er jo vældig fint – men du skal trods alt købe det, der bliver puttet på hylderne."