Salget af nye biler i Danmark har taget et dyk i årets første måned, med en nedgang på 15 procent sammenlignet med januar sidste år. Ifølge de seneste tal fra bilbranchen blev der registreret 8.848 nye personbiler i januar 2024. Mere bemærkelsesværdigt er det, at andelen af elbiler blandt de nyregistrerede biler er faldet drastisk. Efter at have udgjort over halvdelen af det samlede bilsalg i december 2023, repræsenterer elbiler nu kun 35 procent af nyregistreringerne, det laveste siden august sidste år. Det skriver B.T.
Denne udvikling har vakt bekymring hos brancheorganisationen De Danske Bilimportører, som havde forventet en betydelig stigning i elbilssalget i 2024. Organisationen peger dog på en forklaring på det pludselige fald. En ændring i registreringsafgiften for elbiler, som blev indført med finansloven, trådte først i kraft den 1. februar. Dette har sandsynligvis fået potentielle bilkøbere til at udskyde købet af nye elbiler til efter denne dato for at opnå økonomisk fordel af det højere bundfradrag i registreringsafgiften.
FDM har tidligere påpeget, at forsinkelserne skyldtes forældede it-systemer, hvilket har haft en dæmpende effekt på elbilssalget i januar. Branchen forventer dog, at salget vil tage til igen, nu hvor det nye afgiftssystem er trådt i kraft. "Danskerne er prisfølsomme, og derfor påvirkes elbilsalget af et lavere bundfradrag i registreringsafgiften," udtaler Mads Rørvig, administrerende direktør hos De Danske Bilimportører.
Rørvig benytter også lejligheden til at understrege vigtigheden af stabile afgiftsforhold for fremme af den grønne omstilling. Han advarer mod planlagte afgiftsstigninger på elbiler fra 2026 og opfordrer politikerne til at genoverveje disse for at sikre fortsat vækst i elbilssalget. Efter et vanskeligt år i 2022 for bilbranchen, hvor salget kun nåede op på 148.277 nye biler, så 2023 en forbedring med 172.763 solgte nye biler.