Julehandlen ser ud til at have været mere positiv end tidligere for flere dagligvarekæder i Danmark. Tidligere udtalte cheføkonom Tore Stramer fra Dansk Erhverv, at danskernes økonomiske julehumør er steget fra sidste års historisk lave niveau til et mindre pessimistisk niveau i år. Det skriver Dagligvarehandlen.
Coop, Danmarks næststørste dagligvarekoncern, rapporterer, at julehandlen gik bedre end forventet. Alle koncernens butikskæder oplevede en salgsmæssig fremgang, selvom avancen har været presset i løbet af året.
Dagrofa, der ejer de frie købmænd i supermarkederne under Meny, har også oplevet en positiv juleomsætning med tocifrede vækstrater i Meny sammenlignet med sidste år. Kunderne har haft mere i kurven, og der har været en tocifret vækstrate på Julemenuer.
Lidl, den internationale discountkæde, glæder sig også over en tilfredsstillende måned med stor kundetilstrømning i december. Der har været ekstra travlt mellem jul og nytår, og mange kunder har benyttet sig af tilbud i Lidl Plus fordels app’en.
Rema 1000 kommenterer traditionen tro ikke den salgsmæssige udvikling over året, men kommunikationschef Jonas Schrøder udtrykker tilfredshed med en fin jule- og nytårshandel og takker kunderne for deres besøg.
Selvom forbrugertilliden faldt en smule i december, viser julehandlen, at kunderne er kommet i bedre julehumør sammenlignet med sidste år, hvor december-barometeret viste det laveste niveau siden statistikkens start i midten af 70'erne.