Da Coop annoncerede Irmas lukning, blev det samtidig meldt ud, at de mest populære Irma-varer ville fortsætte i sortimentet hos Kvickly, SuperBrugsen og Brugsen. I dag viser det sig, at de rundt regnet 150 Irma-produkter i sortimentet sælger langt bedre end tidligere. Det skriver Avisen.
"Vi har ikke lige så mange forskellige varianter af Irma-varer, som der var i Irma-butikkerne. Men sammenligner man de produkter, vi har beholdt, sælger vi markant flere nu, end da de kun blev solgt i Irma," siger Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop.
Blandt de mest populære varer nævner han især Irma-saucerne, hvor særligt den klassiske bearnaisesauce har opnået stor succes på landsplan.
Flere nye varer og øget markedsføring
Den stigende efterspørgsel betyder, at Coop planlægger at udvide sortimentet med flere Irma-varer. Derudover bliver Irma-brandet mere synligt i butikkerne og i kædernes markedsføring.
"Vores forventning er, at salget vil stige ganske kraftigt, fordi der kommer flere nye varer, fordi de bliver mere markedsført, og fordi de har en større, landsdækkende distribution," forklarer Jens Juul Nielsen.
Allerede nu fremhæves Irma-produkter i tilbudsaviser for Kvickly og SuperBrugsen, hvor blandt andet kaffe, slikposer og tørsaltet bacon er på hylderne. Derudover er Irmas vinafdeling også begyndt at dukke op i markedsføringen.
Irma-ånden kan ikke købes
Den massive interesse for Irma-produkterne overrasker muligvis Coop, men ikke alle er tilfredse. I Facebook-gruppen Befri Irma, der stadig har knap 24.000 medlemmer, er reaktionerne blandede.
"Man kan muligvis købe nogle Irma-varer i Coop, men man kan ikke købe Irma-ånden," skriver en bruger, Inger Hammer, i en kommentar.