Hvis du har lagt mærke til, at prisen ved standeren har sneget sig op, så er det ikke ren indbildning. Aftalen mellem USA og Kina om at holde pause i toldkrigen i 90 dage har allerede sat spor i din pengepung. Det fortæller Avisen Danmark.
Dieselprisen steg 20 øre mandag, og tirsdag røg den yderligere 10 øre op.
Eksperterne advarer dog mod panik-tankning. Ifølge Kresten Nordborg fra Circle K svinger oliepriserne i øst og vest, men den generelle tendens peger faktisk nedad.
"Både Det Internationale Energiagentur og USA's energiministerium regner med lavere priser året ud," lyder hans vurdering.
En tønde nordsøolie kostede tirsdag 65,25 dollar – men USA’s energiministerium forudser, at vi ender nærmere de 60 dollar. Det Internationale Energiagentur er dog blevet mindre optimistisk: De har skåret en tredjedel af den tidligere forventede vækst i olieefterspørgslen.
Men uanset udsving på verdensmarkedet, så er det kun en brøkdel af pumpeprisen, der reelt styres af olien. Nordborg minder om, at afgifter og moms sluger halvdelen – og resten dækker raffinering, transport og nu også vejafgift for tankbiler.
Derudover kan Opec+ spille prisen ned igen. På deres seneste møde blev det besluttet at sende yderligere 411.000 tønder olie ud på markedet fra juni – et signal om, at Saudi-Arabien ikke længere vil lade lande som Iran og Kasakhstan løbe fra aftalerne.
USA har desuden overhalet Saudi-Arabien som verdens største olieproducent, og producerer i dag 13,2 millioner tønder dagligt mod saudiernes ni millioner.
Konklusionen? Selv hvis olien blev gratis, ville du stadig betale op mod otte kroner pr. liter – og i 2027 bliver det endnu værre, når nye afgiftsstigninger træder i kraft.