I 2023 oplevede Danmark et historisk højt salg af elbiler, med Tesla's Model 3 og Model Y i spidsen for salget, der tilsammen udgjorde mere end en tredjedel af alle solgte elbiler. Dette skift mod grønnere transportmidler har dog en bagside: Det har kun bidraget med et minimalt beløb i registreringsafgifter til statskassen.
Ifølge skatteminister Jeppe Bruus (S) blev der i gennemsnit betalt omkring 100 kr. i registreringsafgift for en ny Tesla Model 3 og ca. 1.800 kr. for en ny Model Y i 2023. Den lave afgift på nye elbiler står i skærende kontrast til de væsentligt højere afgifter på brugte elbiler, hvor en brugt Model Y kan indbringe ca. 12.250 kr. i registreringsafgift. Det skriver Finans.
Denne situation skyldes dels Teslas prisnedsættelser på flere af deres modeller, hvilket har gjort nye elbiler mere tilgængelige for forbrugerne. Men det har også sat fokus på den nuværende afgiftsstruktur, der favoriserer elbiler frem for traditionelle biler, der kører på fossilt brændstof. Elbiler er i dag pålagt en lavere registreringsafgift på 40%, sammenlignet med benzin- og dieselbiler, der kan betale op til 150% afhængigt af købsprisen.
I et forsøg på at fremme grøn omstilling indførte den danske regering i december 2020 en aftale om grønne bilafgifter. Denne aftale har til formål at omfordele 17,7 mia. kr. frem mod 2030, hvoraf størstedelen vil komme fra øgede afgifter på traditionelle biler til fordel for lavere afgifter på plug-in-hybrid- og elbiler.
Trods rekordhøje salgstal for elbiler, der sikrede 62.590 nye elbiler på vejene i 2023, er bidraget til statskassen fra registreringsafgifter faldet markant. Sammenlignet med 2020, hvor salget af nye biler bidrog med 18,6 mia. kr. i afgifter, forventes 2023's salg kun at indbringe 11,3 mia. kr.