Udsigten til billigere fødevarer lader vente på sig.
Lige nu læser andre
Danskerne har gennem de seneste år vænnet sig til markant dyrere dagligvarer. Men udsigten til lavere priser i supermarkedet er fortsat langt væk.
Nye tal fra Danmarks Statistik
En ny opgørelse viser, at næsten hver tredje virksomhed i fødevarehandlen planlægger at hæve priserne i de kommende tre måneder.
Ingen af de adspurgte forventer at sætte priserne ned.
Privatøkonom Brian Friis Helmer fra Arbejdernes Landsbank kalder udviklingen et klart signal til forbrugerne:
“Næsten hver tredje virksomhed i fødevarehandlen har planer om at hæve priserne i den kommende tid. Så gik man med en forhåbning om mærkbart lavere fødevarepriser lige rundt om hjørnet, så bliver man skuffet, for det er der ikke udsigt til med udgangspunkt i de her tal.”
Kaffe og kød i front
Læs også
Flere varer har haft voldsomme prisstigninger det seneste år. Kaffe er blevet 29 procent dyrere, mens oksekød er steget 22 procent.
Smør og chokolade ligger også højt på listen, mens enkelte varer som sukker og olivenolie er gået den modsatte vej. Dette skriver Ekstra Bladet.
Samlet er fødevarepriserne steget næsten seks procent det seneste år og siden 2021 er de steget 32 procent, hvilket er dobbelt så meget som det samlede prisindeks.
Årsagerne bag
En analyse fra Nationalbanken peger på, at prisstigningerne primært skyldes problemer på udbudssiden.
Tørke og oversvømmelser har reduceret produktionen, og krigen i Ukraine samt sygdom i kakaoplantager i Vestafrika har yderligere presset priserne.
Læs også
Dertil kommer en faldende kvægbestand i både USA og Europa.
Ingen prisfald i sigte
Selvom inflationen var endnu hårdere i 2022, hvor op mod 80 procent af virksomhederne meldte om prisstigninger, understreger Brian Friis Helmer, at udsigten til reelle prisfald stadig er fraværende.
Regeringen har varslet afgiftslettelser på blandt andet kaffe og chokolade fra næste år, men ifølge økonomer vil det næppe være nok til at opveje de voldsomme stigninger, forbrugerne allerede har oplevet.