Jul og nytår er efterhånden ved at være længe overstået, men måske der stadig gemmer sig en sæk med tomme dåser og flasker, der bare venter på, at du tager den med dig ned til dit supermarked og panter. Det danske pantsystem er en vigtig del af den cirkulære økonomi, der sikrer, at flasker og dåser genanvendes. Men selvom systemet er veludviklet, er der flere regler og detaljer, som mange måske ikke kender. Særligt når det gælder udbetaling af pant. Det gør Dansk Retursystem os klogere på.
Hvordan kommer du af med dine dåser og flasker?
Pantflasker og -dåser kan afleveres i flaskeautomater eller direkte til personalet i butikker og på tankstationer. Hvis der ikke er en automat, skal butikken manuelt tage imod emballager af samme materiale, som de sælger. Fx skal butikker, der sælger dåser, også tage imod dåser, og det samme gælder for glas- og plastflasker – uanset mærke.
Automater kan kun godkende pant, hvis stregkode, pantmærke og emballagens form er intakte og læsbare. Hvis en automat er ude af drift, skal butikken udbetale panten manuelt.
Hvad hvis flaskerne og dåserne er beskidte og bulede?
Hvis dine flasker eller dåser er bulede eller skrammede, kan du prøve at aflevere dem i en butik, der manuelt modtager pant. Automater kan ikke altid aflæse beskadigede dåser og flasker, men det er ikke ens betydende med, at de ikke stadig kan veksles til deres pantværdi. Det kræver bare en manuel løsning, og at emballagens materiale matcher butikkens sortiment, og at stregkode og pantmærke stadig er synlige.
Kend dine rettigheder
Butikker med flaskeautomater er forpligtet til at tage alle flasker og dåser, som automaten kan aflæse. Butikker uden automater skal tage emballager af samme materiale, som de sælger, og udbetale pant manuelt, hvis automaten ikke virker.