Falder du for disse tricks? 10 ting supermarkederne gør for at få dig til at købe mere

Af: Mie M.B

|

23/01/2024

forbrug
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Mange af tingene tænker vi ikke over i det daglige - men der er en mening bag alt

Lige nu læser andre også

Vi er mere påvirkelige, end vi måske har lyst til at indrømme, og vores omgivelser påvirker ubevidst vores såkaldte "rationelle" beslutninger. Varmere temperaturer i et lokale får os til at opfatte vores samtalepartner som mere empatisk, mens kolde rum har den modsatte virkning. Lugte spiller også en afgørende rolle, eks. får duften af vaskemiddel os til at spise langsommere, og blomsterdufte påvirker vores vurdering af et produkt. Dette hører under fænomenet ‘Marketing Scents’.

Supermarkederne er udmærket klar over alle de her små ting og udnytter det til fulde for at få os til at købe mere, selvom vores rationelle sind ofte overser disse detaljer. 

Psychologi Spot lister her 10 ting du kan holde øje med næste gang du er ude at handle:

  • Store indkøbsvogne: Indkøbsvogne er gradvist blevet større siden 1938, da de først opstod. En større vogn skaber illusionen af, at vi ikke har købt nok, hvis den kun er halvfyldt.

  • Produkter placeret ved øjenhøjde og til højre: Supermarkedets varmeste produkter er strategisk placeret i øjenhøjde, så de nemt fanger vores opmærksomhed. De billigste varer er ofte nedenunder, og produkter til højre appellerer til højrehåndede kunder.

  • Priser, der slutter på "9": En gammel, men effektiv strategi. Vi fokuserer ofte kun på det første ciffer og undlader at tælle ørerne, hvilket får os til at tro, at et produkt til 99,99 kroner kun koster 99 kroner.

  • Hyppig udskiftning af placeringen af basisprodukter: Supermarkeder ændrer lejlighedsvis placeringen af produkter for at undgå automatisk køb og i stedet får os til at opdage nye varer ved at rende rundt og lede.

  • Placering af basisprodukter i butikkens fjerne hjørne: Ved at tvinge kunderne til at gå hele vejen igennem butikken, øges chancerne for, at de opdager og køber flere produkter.

  • Forbrugsvarer placeret ved indgangen: Blomster og bagværk lokker os ved indgangen, især når indkøbsvognen er tom. Duften stimulerer vores spytkirtler og øger impulskøb.

  • Impulsvare ved kassen: Når du venter ved kassen, præsenteres du for fristelser som slik, magasiner og tyggegummi, som du måske ikke havde planlagt at købe.

  • Rabatkuponer og merkøb, der øger købsprisen: Supermarkeder tilbyder rabatkuponer og pakketilbud, der kræver et minimumskøb for at kunne opnås, hvilket får kunder til at bruge mere for at få rabat.

  • Større butikker skaber mindre stress: Mindre butikker stresser kunderne og fører til hurtigere køb. Større butikker øger chancerne for impulsiv shopping, da folk føler sig mere afslappede.

  • Musik som værktøj: Musik, især blid og afslappende musik som klassisk, opfordrer kunder til at bruge mere. Høj og hurtig musik har den modsatte virkning og kan påvirke salget negativt.

Anbefalet til dig