Den globale kæde Starbucks går forrest i forsøget på at komme papkrusene til livs
Lige nu læser andre
Starbucks ændrer kurs, og fra den 3. januar har kunder i USA og Canada nu mulighed for at medbringe deres egne genanvendelige krus til drikkevarer to-go. Selvom de velkendte engangsbeholdere stadig vil være tilgængelige, er dette skridt en del af Starbucks’ løfte om at reducere affaldet med 50% inden 2030, efter at initiativet tidligere er blevet testet i Europa og Asien. Det skriver BBC.
Selvom idéen om at medbringe sit eget krus ikke er ny, især ikke for små, private kaffebarer, kan Starbucks’ globale tilstedeværelse og omfattende netværk af butikker i Nordamerika potentielt give ekstra momentum til udbredelsen af genanvendelige kopper.
Læs også
Men starten på denne bæredygtige vej kan vise sig at være udfordrende. Miljøpåvirkningen af papirbægre er ikke så iøjnefaldende som plastikposer, men forskning indikerer, at plastbelægningen på papkrus udgør en miljørisiko. Derudover kan indførelsen af genanvendelige krus påvirke kundeoplevelsen ved at øge ventetiden ved drive-through og mobilbestillinger.
Bryan Bollinger, lektor i marketing ved New York University’s Stern School of Business, påpeger også en vedvarende udfordring med brugen af genanvendelige beholdere, hvor forbrugere ofte glemmer at medbringe dem eller beslutter sig for at handle uden dem.
Trods disse udfordringer ser eksperter stadig potentiale i ændringen af forbrugeradfærd. Incitamenter som små rabatter for at medbringe genanvendelige krus og Starbucks Rewards-programmet, der belønner kunder for at bruge genanvendelige krus, kan motivere forbrugere til at omfavne den bæredygtige praksis. Med tiden forventes lignende initiativer at brede sig blandt detailhandlere og normalisere brugen af genanvendelige krus på samme måde som genanvendelige poser.