December måned fortsætter med at være en sand prisfest i supermarkederne, hvor slagtilbudene nærmest kæmper om de danske julekunders opmærksomhed.
Denne uge står to dagligvareprodukter særligt i rampelyset, og supermarkederne skruer op for konkurrencen med markante prisnedsættelser. Det skriver B.T.
Efter uger med fokus på flæskesteg og smør, er det nu piskefløde og sødmælk, der er i centrum for de drastiske prisfald. Priserne rasler ned med op til 80 procent i forhold til normalprisen.
Et eksempel er fløde, der nu kan erhverves for fem kroner i de fleste butikker, heriblandt Netto, hvor normalprisen ellers er op til 25 kroner.
Niels Philip Kjeldsen, redaktionschef for B.T. Penge, bemærker disse ekstreme prisfald og beskriver december som unik inden for dagligvarehandlen.
»Det er vilde prisfald på næsten 80 procent fra normalprisen, og det er det, der gør december så unik i dagligvare-sammenhæng. Vi kommer i de her situationer, hvor prisfaldene er helt usædvanligt store,« påpeger Kjeldsen.
Ved starten af julesæsonen var konventionel sødmælk ikke at finde i nogen tilbudsaviser, og kun én butik havde konventionel fløde på tilbud. Dette billede er dog markant ændret.
Kjeldsen forklarer det pludselige fokus på sødmælk og fløde med den kommende juleperiode, hvor traditionelle retter som risengrød og risalamande står på menuen.
»At det lige er priserne på sødmælk og fløde, der falder så drastisk, handler om, at vi nu kommer tættere på en periode, hvor vi alle skal lave ris a la mande og risengrød. Så skal supermarkederne stå skarpt prismæssigt på de varer,« udtaler Kjeldsen.
Spørgsmålet om butikkerne stadig kan tjene penge på disse voldsomme prisnedsættelser bliver besvaret med, at der er en strategi bag galskaben.
»Formålet kender vi: Kan de få danskerne ind i butikken med en række skarpe tilbud, så håber de, at vi også køber alt muligt andet, som de så reelt kan tjene penge på. Det er en periode, hvor vi bruger rigtig mange penge, så det kan godt være, det giver et plus i sidste ende,« konkluderer Kjeldsen.