2023 vil blive husket som et år præget af tumult i de danske supermarkeder, men 2024 tegner sig til at blive et år med endnu større forandringer.
Forbrugernes adfærd og prioriteringer ændrer sig hastigt, og dette skaber nye tendenser i supermarkederne.
Flemming Birch, en anerkendt ekspert i forbrugertendenser, har givet B.T. indsigt i de tre primære tendenser, der vil dominere i det kommende år.
Priskrigen fortsætter
Inflation har skærpet forbrugernes fokus på priser, en tendens som Birch forudser vil fortsætte i 2024.
Forbrugerne er blevet eksperter i at spotte priser på alt fra brændstof til fødevarer, hvilket har tvunget supermarkederne til at reagere. Kampagner om prisbasker og discountmatch bliver mere fremtrædende, og supermarkederne arbejder hårdt på at skabe fortællingen om, at de tilbyder varer til lave priser.
Spørgsmålet om reelle prisfald bliver afgørende. Birch nævner, at Rema 1000s overtagelse af Aldi-butikker kan være en katalysator for prisfald, idet konkurrencen intensiveres, især over for Netto.
Tid er penge
Convenience er en anden vigtig tendens. Tidspresset i hverdagen får flere og flere til at vælge færdigretter og nemme madløsninger. Supermarkederne tilpasser sig denne tendens ved at udvide sortimentet af færdige salater og næsten tilberedte retter, og tilbyde et større udvalg af sunde, nemme valg.
"Vi kommer til at se det i forhold til færdige salater, friske retter, som næsten er tilberedt, og så kommer vi også til at se en del flere sunde, nemme valg," uddyber Birch.
Den Grønne bølge
Den sidste, og måske mest transformative tendens, er skiftet mod plantebaseret kost og øget forbrug af frugt og grønt.
Kampagner for at fjerne momsen på disse varer og øget fokus på plantebaserede fødevarer afspejler et skifte i forbrugernes præferencer.
"Der har været en del tale om klimaafgifter på oksekød, så det bliver dyrere. Hvis vi så også ender med, at der bliver fjernet afgifter fra frugt og grønt og plantebaseret kost, så tror jeg, det kan gå rigtig hurtigt på det her område," forklarer Birch.