Føtex har lanceret et nyt prismatch, hvor mere end 300 varer med Nøglehulsmærket ikke skal koste mere end discountalternativerne. Initiativet skal gøre det mere attraktivt for forbrugerne at vælge sunde varer, men ifølge kædens direktør, Morten Møberg, er det ikke nok. Han ønsker, at Føtex får mulighed for at bruge en mere nuanceret mærkning – men her sætter lovgivningen en stopper. Det fortæller Avisen Danmark.
Det ønskede alternativ
I flere europæiske lande er det visuelle ernæringsmærke Nutri-Score en hjælp til forbrugerne. Systemet rangerer fødevarer på en farveskala fra grøn til rød og med bogstaver fra A til E. Det gør det nemmere at sammenligne produkter på tværs af kategorier og træffe sundere valg.
Men i Danmark er mærkningen ikke tilladt, da den ikke er godkendt af Fødevarestyrelsen. Det mener Morten Møberg er en barriere for at hjælpe forbrugerne bedst muligt.
"Nøglehulsmærket er en rigtig stærk guide inden for de enkelte varekategorier, men hvis man ikke ønsker varen med nøglehullet – måske fordi den er for dyr – så ved man ikke rigtig, hvad der er det næstbedste alternativ," siger han.
Eksperimentet i Kokkedal
I november 2024 åbnede en nyrenoveret Føtex i Kokkedal – også kaldet "fremtidens Føtex". I den forbindelse testede butikken Nutri-Score på egne hylder, selvom det var ulovligt. Forsøget varede kun et par dage, men gav en indikation af, hvordan kunderne reagerede på det visuelle mærke.
"Vi vidste godt, at vi kørte over for rødt, da vi satte det op. Men vi ville vise, hvilken retning vi gerne vil i," forklarer Møberg.
Ifølge ham var kundernes reaktioner positive. Mange fandt det lettere at navigere i sundhedsvalgene, hvilket styrker hans argument for at få Nutri-Score godkendt i Danmark.
Sundhed uden tvang
Føtex-direktøren understreger, at han ikke ønsker at fjerne usunde varer fra hylderne, men i stedet vil gøre det lettere for forbrugerne at træffe informerede valg.
"Jeg vil ikke være formynderisk. Jeg vil hellere hjælpe og nudge kunderne," siger han og tilføjer, at han forventer en større andel af sundere varer i kædens tilbudsaviser fremover.
Indtil lovgivningen ændres, undersøger Føtex alternative måder at vejlede forbrugerne på, eksempelvis ved at farvekode bestemte varegrupper som nudler. For Møberg er målet klart: En dagligvarehandel, der gør det lettere for danskerne at træffe sundere valg – uden at begrænse deres muligheder.