En læser har rejst et spørgsmål, mange kan nikke genkendende til: Hvad gør man, hvis man bestiller én vare online, men modtager to? Umiddelbart kunne det ligne en bonus – men lovgivningen skelner mellem to vigtige begreber, der har afgørende betydning for, hvad du må gøre. Det fortæller Daily Mail.
Hvis en virksomhed sender dig varer, du aldrig har bestilt, betegnes det som uopfordrede varer. I sådanne tilfælde har du ifølge britisk lov – Consumer Contracts Regulations 2013 – ret til at beholde varerne uden at skulle returnere eller betale. Det er endda ulovligt for firmaet at kræve betaling for sådanne varer.
Men modtager du en ekstra vare som følge af en fejl i forbindelse med en reel ordre – som eksempelvis en skjorte du har betalt for, men får to af – ændres situationen. Her har du ikke ejendomsret over den ekstra vare, da det betragtes som en fejl, og varen fortsat tilhører sælgeren.
Ifølge forbrugerjurist Dean Dunham er det virksomhedens ansvar at rette fejlen – herunder at betale og arrangere afhentning. Hans råd er at kontakte sælgeren skriftligt og give dem en rimelig frist, typisk mellem syv og 14 dage, til at afhente varen. Hvis de ikke reagerer, kan du varsle, at varen bortskaffes eller at der vil blive opkrævet et opbevaringsgebyr.
Hvis man vælger at beholde varen uden aftale med virksomheden, risikerer man at blive mødt med krav om tilbagebetaling med henvisning til princippet om “uberettiget berigelse” – et juridisk begreb, der kan føre til, at domstolen pålægger dig at returnere værdien af varen.