Forretningsguru forklarer: Derfor staver Starbucks ansatte altid dit navn forkert

Af: Mie M.B

|

16/02/2024

forbrug
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Det har måske undret dig HVOR dårlige de ansatte er til at høre - årsagen er genial

Lige nu læser andre også

Det er nemlig en forretningsstrategi, der får kunderne til at snakke: Starbucks' taktik med forkert stavning af kundenavne på kaffekopper er ikke blot et tilfælde af distraktion eller baggrundsstøj. Ifølge forretningsguruen Brandon (@brandon_.marketing) på TikTok, er dette faktisk en bevidst marketingstrategi fra kædens side, designet til at øge kundeengagement og styrke brandidentiteten. Det skriver Daily Express US.

Brandon forklarer, at når Starbucks' baristaer tager imod en kaffeordre, beder de om kundens navn til at skrive på koppen, hvorefter navnet ofte ender med at blive stavet forkert. "Det er ikke fordi, baristaen driller dig. De ved godt, hvordan man staver dit navn. Dette er simpelthen et strategisk træk fra Starbucks' side," siger han.

Den underliggende idé bag denne fremgangsmåde er forholdsvis enkel. Kunderne finder ofte de forkert stavede navne underholdende og er tilbøjelige til at dele disse små sjove fejl på deres sociale medier, hvilket giver Starbucks gratis reklame. Denne form for organisk deling bidrager til at skabe et fællesskab blandt kunderne, som kan genkende og grine af disse fælles oplevelser.

"Dette er ren guldmarkedsføring for Starbucks, fordi det er gratis og yderst autentisk," pointerer Brandon. Ved at udnytte en simpel, men effektiv taktik, er Starbucks i stand til at fremme sit brand på en måde, der føles personlig og medrivende for kunderne, uden at det koster virksomheden en krone. Desuden, ved at spille på kundernes navne, formår kaffekæden at skabe et unikt samtaleemne, der kun forstærker kundernes forbindelse til brandet.

Anbefalet til dig