I dag præsenterer mange virksomheder sig som miljøvenlige med udsagn som “ren og naturlig” eller “lavet med genbrugte ingredienser.”
Men leverer disse påstande, hvad de lover?
Greenwashing, et begreb der beskriver, hvordan virksomheder vildleder forbrugerne til at tro, at deres produkter er mere bæredygtige, end de egentlig er, er blevet en udbredt praksis, det skriver Naturallivingideas om.
Greenwashing er ikke et nyt begreb
Historien om greenwashing går tilbage til 1980’erne, hvor energiselskaber begyndte at fremhæve deres bekymring for miljøet, mens de fortsatte med at forurene.
For eksempel lancerede Chevron en reklamekampagne, der fokuserede på medarbejdernes dyrevelfærd, mens virksomheden samtidig overtrådte miljøreglerne.
I dag viser undersøgelser, at forbrugerne er villige til at betale op til 72% mere for bæredygtige produkter, hvilket gør greenwashing til en lukrativ strategi for mange virksomheder.
Greenwashing underminerer ikke kun forbrugertilliden, men forvirrer også kunderne, hvilket kan skade reelle bæredygtige initiativer.
Mange mærker bruger teknikker som vage påstande, misrepræsentering af ingredienser og urealistiske billeder for at give et grønnere indtryk.
Det er vigtigt at læse produktmærkater omhyggeligt og være opmærksom på certificeringer for at skelne mellem ægte bæredygtighed og marketingtricks.
Hvad kan du som forbruger gøre?
For at bekæmpe greenwashing kan forbrugere tage skridt som at undersøge virksomheder online, fokusere på produkter med legitime certificeringer og rapportere greenwashing-praksisser.
Du kan blandt andet forholde dig kritisk til virksomheder og deres greenwashing gennem organisationer som Greenpeace og Forbrugerrådet Tænk.
For eksempel i Danmark har vi forskellige certificeringsmærkater vi kan gå efter i supermarkedet såsom det røde økologimærke, svanemærket, FSC og MSC.
Ved at vælge produkter fra mærker, der prioriterer ægte miljøindsats, kan vi gøre en betydelig forskel for planeten og sikre, at vores forbrug er bæredygtigt.