Har taget en vild beslutning: H&M-gruppen sløjfer XXL størrelse for denne kæde

Af: Mie M.B

|

22/02/2024

forbrug
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Lav efterspørgsel har fået kæden til at træffe denne beslutning

Lige nu læser andre også

Den svenske modekæde Monki, kendt for sin brede appel til modebevidste forbrugere, har for nylig truffet en beslutning, der har skabt røre blandt dens kundebase. Kæden, som ejes af H&M-gruppen og opererer med otte butikker i Danmark, har annonceret, at de vil fjerne tøjstørrelse XXL fra deres sortiment. Dette træk har udløst en bølge af kritik på Monkis sociale medier, hvor mange kunder anklager virksomheden for manglende inklusivitet og diskrimination mod bestemte kropsstørrelser. Det fortæller TV 2.

Beslutningen er blevet særligt kritiseret på Monkis Instagram-side, hvor en t-shirt med teksten "love is" har fungeret som baggrund for en række utilfredse kommentarer fra brugere. En bruger udtrykte sin skuffelse ved at skrive: "Kærlighed er at elske alle, ikke kun tynde mennesker." Dette afspejler en bredere utilfredshed med Monkis skridt væk fra størrelsesinklusion, som tidligere har været en del af brandets appel.

I en udtalelse til DR har Monki forklaret beslutningen med en lav efterspørgsel på de større størrelser. "Efter at have gennemgået og evalueret vores udvalg i størrelser, besluttede vi at reducere det på grund af lav efterspørgsel," lyder det fra tøjkæden, som også fastholder, at de stadig står for værdier som mangfoldighed, lighed og inklusion.

Pia Henriksen, en modeteoretiker, har kommenteret Monkis beslutning i et interview med Min Mote. Hun påpeger, at Monkis handlinger reflekterer en forretningsstrategi snarere end et oprigtigt engagement i mangfoldighed og inklusion. "Det er business, ikke omsorg, de beskæftiger sig med," siger hun og udtrykker skepsis over for fast fashion-industriens vilje til at foretage ægte forandringer i retning af større inklusivitet.

Selvom Monki fortsætter med at sælge tøj i størrelse XXS, står denne seneste udvikling som et vidnesbyrd om de udfordringer, som modeindustrien står over for i bestræbelserne på at være inkluderende, samtidig med at de skal navigere i markedsbetingede realiteter.

Anbefalet til dig