Kæmpe chokolademærke anklaget for plagiat: Stjal konkurrents lilla farve

Af: Mie M.B

|

23/02/2024

Foto: Erman Gunes / Shutterstock.com
Foto: Erman Gunes / Shutterstock.com
Tony's valgte som reaktion på anklagerne en humoristisk men også provokerende respons

Mest læste i dag

Der er mange måder man kan skabe opmærksomhed omkring en politisk problemstilling, og i en af de mere kreative, omend lige-på-grænsen løsninger har det populære chokolademærke Tony’s Chocolonelys seneste kampagne nu kostet dem en sag på nakken. Det skriver BBC.

I et forsøg på at skabe opmærksomhed omkring børnearbejde i kakaobranchen, har den hollandsk chokoladeproducent introduceret fire nye chokoladeindpakninger, der er stærkt inspireret af andre berømte chokolademærker, herunder Milka, ejet af Mondelez. Dette skridt har nu udløst en retslig konflikt, da Mondelez har anklaget Tony's for at kopiere deres karakteristiske lilla emballage.

Tony's Chocolonely's kampagne, der er lanceret i Tyskland og Østrig, har til formål at sætte fokus på de større chokoladeproducenters udnyttelse af børnearbejdere i produktionen af kakao. "De fleste store chokoladefirmaer betaler ikke en leveværdig indkomstpris for al deres kakao, hvilket resulterer i udnyttelse på kakaofarme, med 1,56 millioner børn involveret i børnearbejde i Ghana og Elfenbenskysten," udtaler Tony's Chocolonely.

Mondelez hævder på sin side, at de ejer et farvevaremærke i Europa og argumenterer for nødvendigheden af at beskytte værdierne af deres mærker. "Vi udtrykker vores bekymringer over for tredjeparter, når de bruger et beskyttet mærkeelement," siger Mondelez i en udtalelse og tilføjer, at det juridiske problem udelukkende vedrører varemærkekrænkelse.

Som reaktion på retskonflikten har Tony's Chocolonely valgt at ændre den lilla farve på deres kampagneindpakning til grå og planlægger at appellere sagen. "Lad os betale landmændene, ikke advokaterne," lyder det fra Tony's.

Dette er ikke første gang Tony's Chocolonely har gjort sig bemærket med deres politiske kampagner. I 2021 valgte de i deres chokoladejulekalender bevidst at undlade et stykke chokolade for den 8. december, da de ønskede at gøre opmærksom på ulighed i branchen.

Foto: Tony's Chocoloney

Anbefalet til dig