Det er næppe gået nogens næse forbi, at dagligvarepriserne er steget markant på ganske få år, og det har fået flere dagligvarekæder til at give danskerne en økonomisk håndsrækning. I en uge vil momsen på frugt og grønt blive fjernet i en landsdækkende kampagne, der skal gøre det billigere at spise sundt. Det skriver migogaarhus.
Tiltaget kommer som en reaktion på de seneste års prisstigninger, hvor fødevarepriserne ifølge Dansk Industri er steget med over 26 procent siden 2021. For mange familier er netop frugt og grøntsager noget af det første, der bliver sparet væk, når budgettet strammer, og det er her, initiativet skal gøre en forskel.
Succes sidste år
Sidste år blev en lignende kampagne gennemført med stor succes, hvor danskerne købte 43 procent mere frugt og 37 procent flere grøntsager i den periode, hvor momsen var fjernet. Det viser ifølge 365Discount, at prisen har en direkte betydning for forbruget.
”Vi håber, at endnu flere danskere vil benytte sig af muligheden i år. Frisk frugt og grønt er en vigtig del af mange familiers indkøbslister, men vi ved, at det kan være en af de poster, hvor man skærer ned, når budgettet strammer,” siger Michael Tilsted, kædedirektør for 365discount.
Politisk debat om lavere moms
Sidste års kampagne skabte debat på Christiansborg, hvor idéen om differentieret moms på sunde fødevarer blev taget op til overvejelse. Blandt andet blev det fremhævet, at lignende tiltag i andre lande har haft en positiv effekt på folkesundheden.
Det er andet år i træk at 365 gennemfører kampagnen ’Skær Momsen’. Fra den 6. til den 12. marts fjernes momsen på frugt og grønt i kædens 363 butikker over hele landet.
365discount håber, at initiativet ikke kun hjælper kunderne her og nu, men også kan bidrage til den politiske diskussion om, hvordan fødevaremomsen i Danmark kan tilpasses for at fremme sundere valg i fremtiden.