For nylig rundede Lidl 4000 medarbejdere i Danmark. På trods af en detailbranche, der generelt har haft svært ved at rekruttere, har Lidl det seneste år fået 40 % flere ansøgninger. Spørger man Lidl skyldes det flere årsager, men kæden peger især på vigtigheden af employer branding.
Det seneste år har været præget af betydelig vækst for dagligvarekæden Lidl. Udover mange nye butiksåbninger, har virksomheden også markeret en særlig milepæl ved at nå 4000 medarbejdere i Danmark. Medarbejder nummer 4000 er Henriette Vorret. Henriette er en af de mange tidligere Aldi-ansatte, som Lidl har ansat siden kæden lukkede i Danmark. Henriette er i lige nu oplæring hos Lidl i Randers, inden hun d.21. marts skal være butikschef for Lidls nye butik i Bjerringbro. Det skriver Lidl i en pressemeddelelse.
”Inden jeg kom til Lidl, har jeg været i 24 år hos Aldi, så jeg er jo nærmest gift med dagligvarebranchen. Derfor var jeg utrolig glad, da jeg blev tilbudt at fortsætte min karriere i Lidl, som har taget så godt imod mig og mange andre af mine tidligere kollegaer. Selvom jeg kender meget til branchen, har jeg været positivt overrasket over, hvor meget mere effektive mange af processerne er i Lidl. Lidl er mere opdateret og står for nogle vigtige agendaer, som jeg er meget stolt af nu at være en del af,” fortæller Henriette Vorret.
Udover at have rundet 4000 medarbejdere, har Lidl også oplevet en stor stigning i jobansøgninger. Det er første gang, at kæden oplever så eksplosiv en vækst i ansøgninger, hvilket er bemærkelsesværdigt i en tid, hvor detailbranchen generelt har kæmpet med at kunne rekruttere nok og hvor der er hård konkurrence om de ansatte – især butikspersonalet og eleverne.
"Sammenlignet med sidste år har vi fået 40 % flere jobansøgninger. Det har vi aldrig oplevet før. Udover at vi selvfølgelig har søgt personale til en del nye butikker, så ser vi en stigning i ansøgninger til alle områder af virksomheden. Især dagligvarehandlen har haft svært ved at rekruttere medarbejdere, så den stigning vi ser, er ret unik," udtaler Hauke Daene, HR-direktør i Lidl.
Ifølge Hauke kan der være flere årsager til stigningen, men han peger især på vigtigheden af employer branding, som Lidl det seneste år har sat større fokus på.
Ny employer branding strategi og medarbejderne i centrum
I februar 2023 lancerede Lidl employer branding-kampagnen ”Sammen er vi verdensklasse”, som blev formet af kædens medarbejdere fra butikker, lager og hovedkontoret. Strategien blev grundigt udviklet gennem omfattende research, interviews og besøg i alle kædens butikker samt en dybdegående survey-undersøgelse, der identificerede virksomhedens kultur og medarbejdernes syn på Lidl som arbejdsplads. Med Lidls egne medarbejdere som ansigter på kampagnen var fokus at hylde det stærke sammenhold. Kampagnen var en betydelig investering for Lidl, der blev udrullet på kædens karriereside, sociale medieplatforme samt på over 350 busstoppesteder landet over.
I oktober 2023 prøvede Lidl også noget helt nyt med udgivelsen af workplace-realityserien ’Discountheltene’. Her kunne man på streamingtjenesten Pluto.tv følge forskellige medarbejdere i deres daglige arbejdsliv i Lidl. Formålet med serien var blandt andet at nuancere synet på dagligvarebranchen ved at vise, at der er dygtige og passionerede mennesker bag uniformen og at der findes mange spændende karrieremuligheder inden for detailhandlen.
"Fælles for vores seneste store aktiviteter er, at vi har sat vores medarbejdere i centrum. De er jo stjernerne, der hver især spiller en afgørende rolle i at sikre, at danskerne kan købe deres dagligvarer. Her er vores mål også at gøre op med ærgerlige fordomme om dagligvarebranchen, såsom at man ikke kan gøre sig en længere karriere eller parolen ’man kan altid få et job bag kassen’,” fortæller Hauke Daene og fortsætter:
”Jeg tror, at vores fokus på det mere menneskelige har været med til at formidle budskabet om Lidl som arbejdsplads på en langt mere autentisk måde. Når det kommer til at tiltrække nye ansatte, tror jeg også, at det bedste omdømme kommer fra vores nuværende ansatte. Derfor må employer branding være vejen frem, når det kommer til rekruttering."
Og det syner til, at strategien virker. I januar blev Lidl tildelt certificeringen ’Top Employer’ på baggrund af dagligvarekædens arbejde med HR-områder, herunder HR-strategi, arbejdsmiljø, talentrekruttering, uddannelse, trivsel, udvikling og kultur samt diversitet og inklusion.
Ambitioner om at runde over 4400 medarbejdere i 2024
Lidl har ikke planer om at bremse væksten – tværtimod. I 2024 sigter dagligvarekæden mod at runde over 4400 medarbejdere. Så selvom kæden har set en markant stigning i jobansøgninger, er behovet for flere medarbejdere stadig påtrængende. Med over et tocifret antal planlagte nyåbninger i 2024, er der især behov for yderligere butikspersonale for at imødekomme den ekspanderende drift.
Herudover rekrutterer Lidl også allerede nu til deres nye hold af butikselever med start i august 2024, hvor interesserede kandidater har mulighed for at ansøge om en plads.