Lidl og 365Discount har allerede gjort det: Nu støtter 84% af danskerne op

Af: Mie M.B

|

24/01/2024

forbrug
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
En regulering vil påvirke danskernes indkøbsvaner og fremme folkesundheden

Lige nu læser andre også

I årevis har ønsket om en differentieret moms og en reduktion af fødevaremomsen, især på sunde produkter, været et emne til debat. Med stigninger på over 20 procent på mange fødevarer de seneste år er emnet igen blevet omdiskuteret i dagligvarehandlen. Kæder som 365 discount og Lidl markerede deres holdning ved at fjerne momsen på frugt og grønt i den kommende tid. Det skriver Dagligvarehandlen.

En ny undersøgelse foretaget af Norstat for De Samvirkende Købmænd i november viser, at 84 procent af de 501 adspurgte støtter op om en lavere fødevaremoms. Hele 73 procent mener, der bør være en differentieret moms på fødevarer, og 59 procent mener, at den nuværende danske moms på 25 procent generelt er for høj.

"Danmark er det eneste EU-land, der ikke opererer med en reduceret momssats for fødevarer. Derfor har vi valgt at spørge forbrugerne, og svaret er meget klart. Det bliver et 'ja' til en reduceret moms på fødevarer, specifikt på frugt og grønt," siger Jannick Nytoft, adm. direktør for De Samvirkende Købmænd.

Udover at alle EU-lande undtagen Ungarn har en lavere fødevaremoms end Danmark, har mange lande også en lavere sats for frugt og grønt. De Samvirkende Købmænd foreslår nu, at fødevaremomsen enten sænkes til 15 procent eller fjernes helt på frugt og grønt for at styrke folkesundheden, klimaet og økonomien i pressede familier.

"Tiden er inde til en reduceret moms på fødevarer, især frugt og grønt. Det vil støtte debatten om klimavenlige fødevarer og gavne folkesundheden. Frugt og grønt er mere klimavenligt end mange kødprodukter, så det vil være et godt incitament for forbrugerne at vælge sundt og klimavenligt, hvis der er en økonomisk gevinst," siger Jannick Nytoft.

Anbefalet til dig