Magien ved den grimme julesweater: Derfor elsker vi den

Af: Mie M.B

|

22/12/2023

forbrug
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Den kiksede juletrøje har en helt særlig historie bag sig

Lige nu læser andre også

I løbet af det seneste årti har den grimme julesweater forankret sig i juletiden som et symbol på humor og festligheder.

Den ikoniske sweater, kendt for sit syntetiske materiale og de juleinspirerede motiver som snemænd, julepynt eller rensdyr, har opnået en helt særlig plads i vores hjerter som del af juletiden. Selvom den er farvestrålende og hjerteskærende øm at se på, har den alligevel en helt særlig hjertevarmende aura over sig. Det skriver mediet CNN.

Det tog tid for den kiksede julesweater at etablere sig som en fast del af juletraditionen. Juletema-sweatre begyndte at dukke op i 1950'erne og blev kaldt "Jingle Bell Sweaters". De var langt fra dagens mere ekstreme udgaver og nød kun begrænset popularitet. Det var først i 1980'erne, takket være populærkultur og komedier som "National Lampoon's Christmas Vacation", at julesweateren virkelig blev mainstream. Karakterer som Chevy Chases Clark Griswold gjorde den usædvanlige sweater til et decideret udtryk for juleglæde.

Efter en kort opblussen i popularitet i 1990'erne mistede julesweateren terræn og blev betragtet som en modefejl ved årtusindskiftet. Men tidligt i 2000'erne blev der blæst nyt liv i trenden med julesweaterfester og begivenheder. Vancouver, British Columbia, var vært for den første fest med dette tema i 2002, og den humoristiske tilgang til at bære den grimme sweater begyndte at ændre folks synspunkter. Den blev ikke længere betragtet som noget forfærdeligt gemt bagerst i skabet, men derimod som noget sjovt og festligt.

I løbet af det følgende årti udviklede den grimme sweater sig til en ny juletradition og blev sammenlignet med vores generations mistelten. Modegiganter som Topshop og high-end-forhandlere som Nordstrom begyndte at omfavne trenden ved at sælge deres egne prangende designs. Velgørenhedsarrangementer som Christmas Jumper Day blev lanceret, og julesweateren blev et "must-have" ifølge medier som The Telegraph og New York Times.

Berømtheder, lige fra Taylor Swift til Kanye West, har omfavnet den grimme sweater, og sociale medier har yderligere styrket dens status som et ikon under julesæsonen. I dag konkurrerer folk om at vise deres julesweater-kærlighed på platforme som Instagram. 

Den grimme julesweater har vist sig at være omfavnende og sjov — en velkommen mulighed for at lette julestresset med et strejf af latterligt festligt tøj.

Anbefalet til dig