I en betydningsfuld retssag har Sø- og Handelsretten givet Nets medhold i, at deres markedsføringspåstand om, at Dankort sparer danske butikker for 500 millioner kroner årligt i gebyrer, er korrekt og baseret på solide beregninger. Retten afviste dermed anklagerne fra betalingsløsningsselskabet Flatpay, som havde udfordret Nets' dokumentation for påstanden. Det skriver Dagligvarehandlen.
Dette betyder, at Nets’ markedsføringskampagne for Dankort, der blev lanceret i september 2023, kan fortsætte uden hindring, da retten fandt, at kampagnens hovedbudskab hverken var vildledende eller i strid med god markedsføringsskik. Dog nedlagde retten forbud mod to andre besparelsesudsagn i kampagnen, som ikke var hovedbudskabet.
Esben Torpe Jørgensen, direktør for Dankort, udtrykker tilfredshed med rettens afgørelse. "Vi er glade for, at Sø- og Handelsretten har bekræftet os i, at beregningerne der ligger til grund for vores kampagne er solide," siger han. Jørgensen fremhæver også Dankortets rolle som en del af en mangfoldig betalingsinfrastruktur i Danmark, som bidrager til konkurrence i forhold til prissætning og funktionalitet.
Dankortet er ifølge Jørgensen nøje reguleret af de danske myndigheder, med prissætning politisk bestemt og godkendt af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Dette, argumenterer han, gør Dankort til det billigste og mest effektive betalingsalternativ for både butikker, forbrugere og samfundet som helhed.
Som et resultat af sagens udfald, er Flatpay blevet pålagt at betale delvise sagsomkostninger på 50.000 kr. ekskl. moms til Nets.