Den populære grænsekæde Spot Discount dropper nu traditionelle øl- og sodavandsmærker fra sit faste sortiment. Kunderne vil derfor ikke længere finde klassiske grænsevarer som Carlsberg, Royal og Coca-Cola på hylderne.
Beslutningen er et led i kædens strategi om at skille sig ud fra de øvrige grænsebutikker og satse fuldt ud på restpartier og varer med kort holdbarhed. Det skriver Avisen Danmark.
Fokus på unikke varer
Medejer af Spot Discount, Michael Egeberg, forklarer, at kæden vil forblive tro mod sit koncept og prioritere specialtilbud frem for standardprodukter.
"Vi vil holde fast i det, vi er gode til, og det er varer med kort dato og unikke partier. Derfor har vi valgt ikke at have almindelige drikkevarer i sortimentet," siger han.
I stedet vil Spot Discount gå efter unikke drikkevarer, der skiller sig ud. Lige nu sælges eksempelvis Corona-øl markant billigere end konkurrenterne, fordi udløbsdatoen nærmer sig.
En bevidst differentiering
Grænsebutikken vurderer ikke, at fravalget af klassiske mærker vil skræmme kunder væk. Tværtimod ser kæden en fordel i at være anderledes.
"Vi kunne ikke tilbyde hele det klassiske sortiment på grund af pladsmangel, og vi er ikke unikke på drikkevarer, som andre grænsebutikker også har. Derfor vil vi hellere fokusere på det, der gør os specielle," siger Egeberg.
Uforudsigeligt men attraktivt sortiment
Spot Discounts forretningsmodel bygger på at tilbyde varer, der varierer fra uge til uge afhængigt af, hvilke restpartier der kan skaffes. Det gør, at sortimentet ikke altid er forudsigeligt, men ifølge Egeberg har konceptet fungeret fint siden åbningen.
"Der er altid en ubekendt i vores koncept, men vi har haft succes med at fylde butikkerne med spændende varer," siger han.
Med beslutningen om at skrotte de traditionelle grænsevarer fortsætter Spot Discount med at dyrke sin position som en anderledes aktør i grænsehandlen.