En ny undersøgelse fra Miljømærkning Danmark, udført af Norstat, afslører et kraftigt ønske blandt danske forbrugere om at træffe miljøvenlige valg i dagligdagen. Dog står de overfor betydelige udfordringer, når de forsøger at vælge bæredygtige produkter såsom håndsæbe, opvaskemiddel eller bagepapir i supermarkedet. Det skriver Dagligvarehandlen.
Ifølge undersøgelsen ser seks ud af ti danskere mærkninger som Svanemærket og EU-Blomsten som nøglen til at gøre miljøvenlige valg enklere. Alligevel oplever kun en tredjedel, at det er let at finde disse miljømærkede produkter, når de handler. Denne kløft mellem forbrugernes miljøambitioner og den faktiske tilgængelighed af bæredygtige produkter på hylderne kalder på handling fra detailhandlens side.
"Det er tydeligt, at der ligger en stor opgave for detailhandlen i at leve op til forbrugernes forventninger om et bredere udvalg af miljømærkede varer, der er lette at finde," siger Rina Ronja Kari, chef for marketing og kommunikation hos Miljømærkning Danmark.
Undersøgelsen viser desuden, at to ud af tre danskere ikke føler, at butikkerne tilstrækkeligt guider dem mod mere bæredygtige produktvalg. Næsten syv ud af ti mener, at detailhandlen bærer et ansvar for at tilbyde et mere miljøvenligt sortiment.
Rina Ronja Kari understreger, at Svanemærket repræsenterer et stærkt værktøj for forbrugerne i deres bestræbelser på at vælge produkter, der er bedre for miljøet, klimaet og sundheden. Hun påpeger, at Svanemærket, som er en af verdens strengeste miljøcertificeringer, gennemgår hele produktets livscyklus og sikres af en uafhængig tredjepart for at opfylde de strenge krav. Dette gør det trygt og overskueligt for forbrugerne at foretage bæredygtige valg.