Begrebet ‘fast fashion’ er blevet et af årets ord i takt med at fokus og bevidsthed om tekstilindustriens klimaaftryk bliver sat under skæppe. For nylig er det det online tøjfirma Shein der er kommet i søgelyset, hvor særligt produkternes pris, kvalitet og tilblivelse giver anledning til bekymring.
Shein har på få år sat sig godt og grundigt på det amerikanske marked og er med sine lave priser særligt attraktive for ‘fast-fashion’ forbrugerne, der stadig er mærkede af den økonomiske krise, der ramte verden i forbindelse krigen i Ukraine og energikrisen.
“Timingen er meget fordelagtig,” udtaler Michael Felice, samarbejdspartner ved Kearney’s kommunikation, medie og teknologi afdeling, til mediet CNN Business. “Der er ekstremt pres på forbrugernes pengepung i disse tider.”
Fast fashion er særligt skadeligt for miljøet, da de billige priser øger forbruget, men langt fra hæver kvaliteten. Tøj købt på Shein er ikke designet til at holde særlig længe, og materialerne brugt kan i mange tilfælde ikke genanvendes. Shein argumenterer dog, at deres forbrugersystem er sat op, således at produktionen ikke sættes i gang, før der ligger en ordre i kurven. Der bliver således ikke produceret mere end der aftages. Firmaet har også sat et mål om at reducere deres udledning med 30 % inden 2030.
Sammenlignet med andre fast fashion brands er Shein dog fortsat i bunden med produkter produceret af genanvendt eller bæredygtigt materiale - et aspekt de bør gøre mere ud af. “Jeg tror at mere gennemsigtighed og fokus på produkternes tilblivelse bliver stadig mere vigtigt,” siger Felice. “Så når du spotter nogle priser, der næsten er gode til at være sande, så er det du skal spørge dig selv; ‘er det for godt til at være sandt?’
Tøjindustrien står sammenlagt for over 10 % af den årlige CO2 udledning, hvoraf kun 15 % bliver genanvendt.