Julen er hjerternes fest og der sker noget helt særligt når vi midt i julestressen støder på indsamlingsbøsser og juleønsketræer i indkøbscentre. Det viser en ny rapport, der afslører, at vi er mere tilbøjelige til at åbne tegnebøgerne i juletiden. Ifølge Enthuses seneste Donor Pulse-rapport har hele 42% af de adspurgte svaret, at de i år vil give en donation eller deltage i en sponsorbegivenhed. Det skriver mediet Civilsociety.
Rapporten afslører også, at 61% af folk foretrækker at donere genstande snarere end penge i julen. Dette inkluderer bidrag til fødevarebanker (43%) og gaver til børn (42%).
I december er folk aktivt på udkig efter formål at støtte, og mere end to femtedele angiver, at de ønsker at give ved jul og støtte gode formål.
Blandt unge fra 18 til 24 år er generøsiteten endnu mere fremtrædende, hvor hele 80% planlægger at donere til velgørenhed i julen. Dette står i kontrast til 49% af dem i aldersgruppen 55 til 64 år. Samlet set siger 72% af de adspurgte, at de agter at donere til velgørenhed i de næste tre måneder, en stigning på et procentpoint i forhold til sidste år.
Chester Mojay-Sinclare, stifter og administrerende direktør for Enthuse, bemærker, at december forbliver en tid i generøsitetens tegn, især blandt den yngre generation. Han påpeger, at sociale medier og e-mail-kampagner stadig kan påvirke folk og opfordrer velgørenhedsorganisationer til at ty til traditionelle metoder som sms'er og telefonsamtaler for at få ekstra samlet ind.
9% har desuden doneret til humanitær hjælp i forbindelse med Israel-Gaza-konflikten, mens yderligere 19% planlægger at gøre det.
Enthuse understreger vigtigheden af klare budskaber fra velgørenhedsorganisationer for at sikre tillid og forståelse.