Populær webshop ændrer deres returregler: Din konto kan blive lukket

Af: Mie M.B

|

25/06/2025

forbrug
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Flere andre online platforme har ligeledes indført straf for brugere der returnerer lidt for meget

Lige nu læser andre også

Måske er garderoben blevet opgraderet takket være ASOS, men den seneste ændring i returpolitikken har gjort netshopping langt mindre bekvemt.

Onlinegiganten har nemlig sat en hård grænse for, hvor mange gange der må returneres, og konsekvensen er kontolukning.

Fra 24. juni gælder det, at enhver med en returprocent på over 70 % fordelt på de fem seneste ordrer kan få kontoen lukket – uanset om tøjet ikke passede eller bare ikke faldt i smag. Det fortæller The Sun.

Den slags beslutning bliver ikke mødt med applaus i kommentarfelterne.

ASOS selv forsvarer tiltaget med ordene: "Vi har for nylig lukket konti for en mindre gruppe kunder, hvis købsadfærd konsekvent har ligget uden for vores Fair Use-politik. Det hjælper os med at opretholde gratis returnering til alle kunder på vores kernemarkeder."

Reaktionen online har været eksplosiv. TikTok-brugeren @lowkeypesh udtrykte frustration over at blive straffet for at returnere tøj, der ikke passer: "Virksomheden straffer mig for at returnere varer, der ikke passer."

ASOS opfordrer til at bruge størrelsesguides og deres Fit Assistant, men det fjerner ikke følelsen af, at netshopping er blevet mindre fleksibel.

Mange understreger, at det netop er nødvendigt at bestille flere størrelser, når man ikke kan prøve tøjet fysisk.

Og ASOS er ikke alene. H&M, Boohoo, Zara, Pretty Little Thing og Next har allerede sat gebyrer på returneringer.

ASOS har indført et fradrag på 3,95 kr., medmindre man beholder varer for mindst 40 kr. Premier-kunder, som betaler 9,95 kr. årligt, slipper med kun at skulle beholde varer for 15 kr.

Det, der før var en bekvem shoppingoplevelse, føles nu som et spil med regler, der pludselig er blevet skærpet.

Anbefalet til dig