Produkt blev udsolgt på 2 timer i NORMAL og revet væk i Bilka: Nu vækker dette undren

Af: Mie M.B

|

27/03/2025

forbrug
Foto: Roland Magnusson / ArDanMe / Shutterstock.com
Med den enorme hype og efterspørgsel burde der være flere der snakkede om det

Lige nu læser andre også

En chokoladebar fra Dubai er blevet et viralt hit på sociale medier, men til trods for hypen er det de færreste, der faktisk har prøvet den. Supermarkedskæder som Waitrose og Lidl i Storbritannien har endda indført en begrænsning på to barer per kunde, men det lader ikke til at gøre chokoladen mere tilgængelig.

Chokoladebaren, som er fyldt med pistaciecreme og sprød knafeh – en filodejsbaseret dessert – er blevet udråbt til en sand delikatesse på platforme som TikTok. Kombinationen af nødder og blødt fyld gør den uimodståelig på billeder og videoer. Men hvorfor er det så svært at finde én, der faktisk har smagt den? Det undrer mediet Huffington Post sig over.

En dyr fornøjelse
En af forklaringerne kan ligge i prisen. Hos Waitrose koster Lindts version af den populære "Dubai-style" chokolade omkring 90 kroner for blot 145 gram. Det er en betragtelig pris i forhold til almindelig chokolade og kan derfor afholde mange fra at købe den. I Bilka kan den købes til 99 kroner.

Kristin Herman, madredaktør hos Academized, fortæller, at hun kun kender én person i Storbritannien, der har prøvet chokoladen. Ifølge Herman er det især i Europa – særligt Tyskland – at chokoladebaren har fået større popularitet.

Eksklusivitet og hype
Nogle af dem, der har haft held med at smage den virale bar, har fået den leveret direkte fra Dubai. Jelena Skene fra PressFlow fortæller, at hun fik chokoladen som gave fra sin svigermor, som måtte bestille den gennem leveringstjenesten Deliveroo på grund af store køer.

Selv i London, hvor trendy madsteder normalt har fingeren på pulsen, er det vanskeligt at opstøve chokoladen. En ven af journalisten troede endda, at den kom fra Frankrig, da det var det eneste sted, hun havde set den.

Fra TikTok til virkeligheden
Den eksplosive hype omkring chokoladen på sociale medier kan være en del af forklaringen på, hvorfor mange tror, at den er let tilgængelig. På TikTok er det nemt at se trends fra hele verden og få indtryk af, at alle allerede er med på bølgen.

En anden udfordring er chokoladens produktionsomkostninger. Pistacienødder er dyre at producere, og knafeh er sart og kræver omhyggelig fremstilling. Samtidig er chokoladepriserne steget, hvilket gør produktet dyrere end almindelige chokoladebarer.

Selvom Dubai-chokoladen er blevet en sensation på sociale medier, ser det ikke ud til, at den har fundet vej til alles slikskuffer endnu. Måske vil den på sigt blive mere mainstream – eller også forbliver den en eksklusiv delikatesse for de få.

Anbefalet til dig