Rema 1000 mødte kritik fra kunderne for denne beslutning: Nu kan effekten mærkes

Af: Mie M.B

|

19/02/2025

forbrug
Foto: Michael715 / Shutterstock.com
Foto: Michael715 / Shutterstock.com
Et modigt valg ved køledisken fik flere af Rema 1000s kunder til at protestere. Nu viser nye tal hvordan det er gået

Lige nu læser andre også

Rema 1000’s beslutning om at reducere størrelsen på deres pakker med hakket oksekød har nu fået en mærkbar effekt i salget. Siden ændringen blev indført i september sidste år, har dagligvarekæden solgt 10 procent mindre hakket oksekød. Det skriver Avisen.

Ifølge Jonas Garly Sørensen, kategorichef hos Rema 1000, er målet ikke at diktere kundernes kødforbrug, men at give dem flere valgmuligheder. "Vi ønsker blot at give danskerne muligheden for at reducere deres kødforbrug," siger han.

Mindre pakker og flere plantebaserede alternativer

Ændringen indebar, at de klassiske pakker med hakket oksekød blev reduceret med op til 20 procent. Samtidig blev en eksisterende variant med 20 procent grøntsager ændret til at indeholde 35 procent, og et nyt produkt med en 50/50-blanding af kød og grøntsager blev lanceret.

Til trods for en del kritik fra kunder i starten, har flere af de nye produkter vundet indpas i butikkerne. "Det har kunderne taget rigtig godt imod. Det er jo produkter, som man kan bruge til at erstatte rent kød," siger Jonas Garly Sørensen.

Begrænset indsigt i effekten

Selvom Rema 1000 melder om et fald i kødforbruget, er de tilbageholdende med at dele flere detaljer. Spørgsmål om økonomiske konsekvenser og geografiske forskelle i salget ønskede dagligvarekæden ikke at besvare.

På spørgsmålet om, hvorvidt Rema 1000 vil fortsætte med at reducere kødpakkernes størrelse, lyder svaret: "Det må tiden vise. Men det er ikke noget, der ligger i planerne lige nu."

Andre dagligvarekæder følger ikke trop

Mens Rema 1000 har reduceret størrelsen på deres kødpakker, har andre supermarkedskæder valgt at holde fast i de kendte pakningsstørrelser. Hos Coop har tidligere tests vist, at kunderne foretrækker de pakker, de er vant til. "Det afgørende er, hvad kunderne siger, inden vi ruller det ud i større omfang," udtaler Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop.

Foreløbigt har Rema 1000 ikke planer om at ændre yderligere på deres koncept, men de holder øje med udviklingen i salget og kundernes respons.

Anbefalet til dig