Rema 1000 sælger ud til Lidl: Tjener 451 millioner kroner

Af: Mie M.B

|

30/01/2024

forbrug
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Lidls opkøb vidner om en langsigtet strategi på det danske marked

Lige nu læser andre også

Den danske detailhandel har for nylig vidnet en bemærkelsesværdig udvikling: Rema 1000's salg af en række tidligere Aldi-butikker til konkurrenten Lidl. I denne overgangsperiode har Rema 1000 solgt 11 af de 113 ejendomme, de erhvervede fra Aldi, til Lidl for en samlet pris på 451 millioner kroner, rapporterer DetailWatch.

Denne handel markerer en ny fase i supermarkedskampen i Danmark, hvor store spillere som Rema 1000 og Lidl kæmper om forbrugernes indkøbskurve. Lidls køb af de 11 butikker, der spænder i pris fra 27 til 55 millioner kroner stykket, er et klart udtryk for kædens strategi om at udvide deres synlighed. Disse butikker, der ligger i forskellige dele af landet fra Hirtshals til Slagelse, repræsenterer mere end blot nye salgssteder; de er en del af Lidls langsigtet plan om at reformere og modernisere deres detailnetværk.

Carsten Hansen, tidligere administrerende direktør i Føtex og Kiwi Minipris, giver indsigt i denne strategi. "Der er stor forskel på en standard ældre Aldi-butik og en moderne ny Lidl-butik, både i forhold til indretning og størrelse," forklarer han. Hansen understreger, at Lidls interesse i disse specifikke butikker ikke er tilfældig. De har nøje vurderet potentialet i hver ejendom, med henblik på at omforme dem til butikker, der matcher Lidls eget butikskoncept.

Hansens observationer peger også på de varierende priser for butikkerne, som afspejler deres forskellige potentiale. Nogle ejendomme tilbyder muligheder for udvidelse eller tiltrækning af flere lejere, hvilket forklarer de svingende priser.

Med denne handel forstærker Lidl sin tilstedeværelse på det danske marked, idet de nu råder over 165 butikker landsdækkende, heraf otte nye i Jylland.

Anbefalet til dig