Når debatten om bæredygtig transport raser, er elbiler ofte i centrum for diskussionen om deres miljømæssige fordele sammenlignet med traditionelle forbrændingsmotorer. Men hvor grønne er de egentlig, når man regner udledningen ved produktionen af bilen?
Tero Kallio, der er administrerende direktør for Autotuojat ja -teollisuus ry i Finland, bidrager nu med væsentlige oplysninger, der kaster lys over elbilernes faktiske miljøpåvirkning, når man tager højde for produktion af bil og batteri.
Det skriver mtvuutiset
Kallio påpeger, at selvom elbiler kræver energi og ressourcer til fremstilling af bilen og især batteriet, er de samlede emissioner lavere end for biler, der kører på fossile brændstoffer. "Emissioner i løbet af livscyklussen omfatter emissioner fra bilfremstilling og batterifremstilling," forklarer han, hvilket hjælper med at forstå, at elbilernes miljøfordel ikke kun er deres emissionsfri kørsel.
Det er dog kun den direkte emission, og altså ikke medregnet, at der eventuelt kan være et mørketal. Mørketallet kommer, hvis den strøm, bilen kører på, ikke kommer fra en grøn energikilde,
Interessant nok nås et kritisk punkt ifølge direktøren ved 40.000 kørte kilometer. Det er her, elbilen begynder at kompensere for de emissioner, der er forbundet med dens fremstilling. Fra dette punkt og frem er den gennemsnitlige emission fra en elbil kun 18 gram per kilometer. Til sammenligning ligger emissionerne fra brugte benzinbiler på omkring 170 gram per kilometer, og for nye benzinbiler var tallet 123 gram per kilometer sidste år.
Det er værd at nævne, at andre undersøgelser med andre forudsætninger giver andre resultater.
Med et gennemsnitligt kilometertal på omkring 300.000 kilometer for benzinbiler, indikerer undersøgelsen ifølge Kallio, at elbiler sandsynligvis vil opnå en lignende levetid, hvilket tyder på, at de i det lange løb udgør et mere miljøvenligt valg. "Det ser ud til, at elbiler vil blive kørt nogenlunde lige meget i løbet af deres levetid," konkluderer han, hvilket fremhæver elbilernes potentiale for at reducere transportsektorens miljøaftryk markant.