Shein under beskydning: Sådan lokker de dig til at købe mere

Af: Mie M.B

|

06/06/2025

forbrug
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
En masse beskidte tricks bliver brugt til at få kunder til kassen

Lige nu læser andre også

Hun skulle bare have en billig top. I stedet blev hun mødt af blinkende nedtællinger, pop op-beskeder og et massivt tidspres, der fik det hele til at føles som et kapløb – og dét er præcis, hvad der nu får den kinesiske tøjgigant Shein i modvind. Det skriver Retailnews.

En ny klage fra den europæiske forbrugerorganisation BEUC retter hård kritik mod Shein og dens aggressive markedsføringsmetoder.

Organisationen mener, at platformen bevidst manipulerer brugere med psykologisk pres – blandt andet gennem nedtællinger, der antyder, at rabatter forsvinder om få sekunder, og beskeder der fraråder at forlade appen.

Sagen har allerede tidligere fået opmærksomhed hos det europæiske netværk CPC, som arbejder med forbrugerbeskyttelse. De advarede i maj om potentielle overtrædelser af EU-lovgivningen og pegede på falske rabatter og manglende oplysninger, som skaber uigennemsigtighed og stress for køberen.

Det danske Forbrugerrådet Tænk bakker op om kritikken og er medunderskriver på den officielle klage. Seniorrådgiver Nikola Kiørboe udtaler til Børsen, at Shein "bruger nogle teknikker, som udnytter noget ubevidst i os".

Kinesiske platforme som Shein og Temu har vundet stor popularitet blandt europæiske forbrugere de seneste år, især på grund af lave priser og stort udvalg. Men undersøgelser har samtidig afsløret problemer med produktsikkerhed og høje niveauer af skadelige stoffer.

Shein har i en meddelelse til nyhedsbureauet Reuters oplyst, at de allerede "arbejder konstruktivt med nationale forbrugermyndigheder og EU-Kommissionen for at demonstrere vores dedikerede indsats for at leve op til EU-lovgivning".

Anbefalet til dig