Nyheder24.dk
Forside forbrug Temu og Shein presser onlinegigant på prisen: Det får det...

Temu og Shein presser onlinegigant på prisen: Det får det af betydning for dig

Temu Shein, netthandel, online shopping, chinese platform
Shutterstock

Onlinegigant har kigget på deres priser og lavet en justering

Lige nu læser andre

Når der bliver klikket rundt efter billigt tøj og nye gadgets, er det ikke længere kun Shein og Temu der frister. Amazon har nu sat sig selv ind i kampen om de laveste priser i Europa ved at sænke de gebyrer som sælgere betaler for at bruge platformen.

Målet er klart. Det skal være mere attraktivt at sælge billige varer gennem Amazon, og det kan på sigt give lavere priser for kunden. Det fortæller Reuters.

Billigere for sælgerne at bruge Amazon

Amazon skruer især ned for omkostningerne på billigt tøj og tilbehør. For varer op til 15 euro, cirka 112 kroner, og 15 pund, omkring 128 kroner, falder henvisningsgebyret fra 7 til 5 procent.

For varer mellem 15 og 20 euro, cirka 112 til 149 kroner, og 15 til 20 pund, omtrent 128 til 170 kroner, bliver gebyret sænket fra 15 til 10 procent. Ændringerne træder i kraft midt i december.

Amazon forklarer selv trækket sådan her. “Efterhånden som vi fortsætter med at sænke vores omkostninger ved at betjene kunderne gennem operationelle forbedringer og innovation, giver vi større besparelser videre til vores salgspartnere.”

Læs også

Konkurrenter presser med ekstremt lave priser

Presset kommer især fra Shein som lokker med toppe til omkring 22 kroner og jeans ned omkring 61 kroner, og fra Temu der pumper markedet med ultrabillige produkter til hjemmet. De nye aktører har taget markedsandele fra både europæiske tøjkæder og fra Amazon selv.

Samtidig vokser markedet voldsomt. Den samlede internethandel i Europa ventes i år at stige med omkring 7 procent og ramme cirka 900 milliarder euro, svarende til omkring 6,7 billioner kroner.

Flere ændringer på vej hos Amazon

Fra begyndelsen af februar udvides gebyrnedsættelserne til også at gælde boligvarer. Her sættes henvisningsgebyret ned til 8 procent for produkter op til 20 euro eller pund.

Samtidig sænker Amazon prisen på at få sendt pakker ud fra sine lagre i Tyskland, Frankrig, Italien, Spanien og Storbritannien med i gennemsnit godt 2,40 kroner per pakke.

Om kunden ender med mærkbart lavere priser, afhænger nu af hvor hårdt sælgerne vælger at skrue ned i deres egne priser i den nye priskrig.

Læs også

Ads by MGDK